Show simple item record

dc.contributor.advisorLara Vassallo, Abelardo Humberto
dc.contributor.authorPaucar Zuloaga, Jean Sebastián
dc.date.accessioned2023-01-25T13:33:20Z
dc.date.available2023-01-25T13:33:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationPaucar Zuloaga, J. S. (2022). Análisis de los factores geográficos, demográficos y socioeconómicos que afectan al consumo de cultura [Tesis para optar el Título Profesional de Economista, Universidad de Lima]. Repositorio Institucional de la Universidad de Lima. https://hdl.handle.net/20.500.12724/17461es_PE
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12724/17461
dc.description.abstractResearch on consumption in culture is a field of study that has only gained some relevance to economists in recent years. The objective of this research is to find the causalities that make individuals consume different types and aspects of culture in the regions of Peru, from January 2017 to December 2019. As variables that represent culture, we have attendance at Archaeological Monuments, Museums, Theater, Dance, Music and traditional festivals; having as explanatory variables the rural and urban environment, age, sex, socioeconomic strata and the budget assigned to each department directed to the cultural sector. Statistical and econometric analysis was performed using the fixed and random effects data panel. As a result, most of the variables are significant in the research models. With this research it can be concluded that the income and socioeconomic stratum in which individuals are located, the state budget directed to the cultural sector, urban areas and in certain circumstances demographic characteristics directly influence cultural consumption. It is recommended to promote the study of Cultural Economy because it has a lot of knowledge to offer, it should also promote studies on the influence of culture in societies.en_EN
dc.description.abstractLas investigaciones sobre el consumo cultural es un campo de estudio que recién en los últimos años está tomando cierta relevancia para los economistas. La presente investigación tiene por objetivo hallar las causas del consumo de diferentes tipos y aspectos de la cultura en las regiones del Perú, desde el mes de enero de 2017 hasta diciembre de 2019. Como variables que representan la cultura, se tiene la asistencia a los monumentos arqueológicos, museos, teatro, danza, música y festividades tradicionales; las variables explicativas son las zonas rurales, urbanas, la edad, el sexo, los estratos socioeconómicos y el presupuesto asignado para cada departamento, dirigido al sector cultura. Se realizó un análisis estadístico y econométrico usando Data Panel de efectos fijos y de efectos aleatorios. El resultado fue que la mayoría de variables son significativas en los modelos de investigación. Con la presente investigación, se puede concluir que el ingreso y estrato socioeconómico en el que se ubican los individuos, el presupuesto del Estado dirigido al sector cultura, las zonas urbanas y, en ciertas circunstancias las características demográficas, influyen directamente en el consumo cultural. Se recomienda incentivar el estudio de la economía cultural, pues hay mucho conocimiento que aprender para realizar estudios sobre la influencia de la cultura en las sociedades.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad de Limaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.sourceRepositorio Institucional - Ulimaes_PE
dc.sourceUniversidad de Limaes_PE
dc.subjectCultural industriesen_EN
dc.subjectConsumer bahavioren_EN
dc.subjectConsumption (Economics)en_EN
dc.subjectIndustria culturales_PE
dc.subjectComportamiento del consumidores_PE
dc.subjectConsumo (Economía)es_PE
dc.subject.classificationCiencias sociales / Procesos socialeses_PE
dc.titleAnálisis de los factores geográficos, demográficos y socioeconómicos que afectan al consumo de culturaes_PE
dc.title.alternativeAnalysis of the geographic, demographic and socio-economic factors that affect culture consumptionen_EN
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis
thesis.degree.disciplineEconomíaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad de Lima. Facultad de Ciencias Empresariales y Económicases_PE
thesis.degree.levelTítulo Profesionales_PE
thesis.degree.nameEconomistaes_PE
dc.publisher.countryPEes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.02.01
renati.author.dni72514806
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1080-3213
renati.advisor.dni2898557
renati.jurorAmbrocio Barrios, Napoleón
renati.jurorBurns O'Hara, Alan Robert
renati.jurorLara Vassallo, Abelardo Humberto
renati.levelhttp://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesional
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesis
renati.discipline311016
ulima.lineadeinvestigacion5300 – 1.a1
ulima.catOI


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess