What can innovation in engineering education do for you as a student and what can you do as a student for Innovation in engineering education?

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2020Author(s)
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Innovation in education in general and innovation in engineering education
in particular must be supported by properly collected and analyzed data to guide decisionmaking
processes. Today it is possible to collect data from many more stakeholders (not just
students), and also to collect much more data from each stakeholder. Nevertheless, low-level
data collected by monitoring the interactions of the multiple stakeholders with learning
platforms and other computing systems must be transformed into meaningful high-level indicators
and visualizations that guide decision-making processes. The aim of this paper is to
discuss some notable trends in data-driven innovation in engineering education, including
1) improvement of educational content; 2) improvement of learners’ social interactions;
3) improvement of learners’ self-regulated learning skills; and 4) prediction of learners’ behavior.
However, there are also significant risks associated with data collection and processing,
such as privacy, transparency, biases, misinterpretations, etc., which must also be taken into
account, and require creating specialized units and training the personnel in data management. La innovación en la educación, en general, y la innovación en la educación de
ingeniería, en particular, deben estar respaldadas por datos, debidamente recopilados y analizados
para guiar los procesos de toma de decisiones. Hoy es posible recopilar datos de muchos
grupos de interés (no solo estudiantes), y también recopilar muchos más datos de cada interesado.
Sin embargo, los datos de bajo nivel recopilados al monitorear las interacciones de los
múltiples interesados con las plataformas de aprendizaje y otros sistemas informáticos deben transformarse en indicadores y visualizaciones de alto nivel que guíen los procesos de toma de
decisiones. El objetivo de este documento es discutir algunas tendencias notables en la innovación
basada en datos en la educación de ingeniería, que incluyen: 1) mejora del contenido
educativo; 2) mejora de las interacciones sociales de los alumnos; 3) mejora de las habilidades
de aprendizaje autorreguladas de los alumnos; y 4) predicción del comportamiento de
los alumnos. Sin embargo, también existen riesgos significativos asociados con la recopilación
y el procesamiento de datos, que incluyen privacidad, transparencia, sesgos, malas interpretaciones,
etc., que también deben tenerse en cuenta y que requieren la creación de unidades
especializadas y la capacitación del personal en la gestión de datos.
How to cite
Alario-Hoyos, C. (2020). What can innovation in engineering education do for you as a student and what can you do as a student for Innovation in engineering education?. En Universidad de Lima (Ed.), Innovando la educación en tecnología. Actas del II Congreso Internacional de Ingeniería de Sistemas (pp. 37-44), Lima, 5 y 6 de septiembre del 2019. Universidad de Lima, Fondo Editorial.Publisher
Universidad de LimaCategory / Subcategory
Ciencias sociales / EducaciónSubject
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