Show simple item record

dc.contributor.advisorCórdova Aguirre, Luis Jesús
dc.contributor.authorCaceres Carranza, Renato Raul
dc.contributor.authorDonayres Ramirez, Diego Mauricio
dc.date.accessioned2021-03-18T16:18:11Z
dc.date.available2021-03-18T16:18:11Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationCaceres Carranza, R. R. y Donayres Ramirez, D. M. (2020). Estudio de prefactibilidad para la instalación de un taller de servicios de carrocería y pintura express para vehículos livianos [Tesis para optar el Título Profesional de Ingeniero Industrial, Universidad de Lima]. Repositorio institucional de la Universidad de Lima. https://hdl.handle.net/20.500.12724/12761es_PE
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12724/12761
dc.description.abstractThe objective of the study is to demonstrate the technical, economic, financial, and social and market feasibility for the installation of a body and painting workshop with an express service in Modern Lima. The express service of the body and paint shop is aimed at serving vehicles with minor damage to be repaired in 24 hours. In Peru there are currently no specialized workshops in this service and there is a demand not met. The sector is served by multi-brand workshops, concessionaires and informal workshops; Our competence will be within the multi-brand workshops, catering to all light vehicles of any brand. It was determined that the demand for the year 2019 is 4 681 vehicles, and the projection towards the year 2023 is 5 351 vehicles; focused only on the NSE A and B of Modern Lima. It was determined that the workshop will be located in the district of Surquillo due to its proximity to the target public. The economic and financial evaluation show the feasibility of the body shop and painting installation: with a B / C ratio of 3,17, a TIR of 70%, a VAN of 1 203 191 and a Recovery Period of 1,56 years in the economic evaluation and a B / C ratio of 6,78, an IRR of 138%, a NPV of 1 284 222 and a recovery period of 0,77 years in the financial evaluation. The results of the social evaluation show the following: a capital density of 20 555,59 soles per employee, a capital intensity of 0,081 soles per employee and a capital product ratio of 12,28. So it is concluded that the installation of the workshop will benefit many users who currently do not have a service tailored to their requirements and will contribute to strengthen the aftermarket sector of the automotive market.en_EN
dc.description.abstractEl objetivo del estudio es demostrar la viabilidad técnica, económica, financiera, social y de mercado para la instalación de un taller de carrocería y pintura con un servicio express en Lima Moderna. El servicio express del taller de carrocería y pintura está dirigido a atender vehículos con daños menores para ser reparados en 24 horas. En el Perú actualmente no existen talleres especializados en este servicio y existe una demanda no atendida. El sector está atendido por los talleres multimarca, concesionarios y talleres informales; nuestra competencia estará dentro de los talleres multimarca, atendiendo a todos los vehículos livianos de cualquier marca. Se determinó que la demanda para el año 2019 es 4 681 vehículos, y la proyección hacia el año 2023 es 5 351 vehículos; enfocada solo en los NSE A y B de Lima Moderna. Se determinó que el taller estará ubicado en el distrito de Surquillo por la cercanía con el público objetivo. La evaluación económica y financiera muestran la viabilidad de la instalación del taller de carrocería y pintura: con una relación B/C de 3.17, una TIR de 70%, un VAN de 1 203 191 y un Periodo de recupero de 1,56 años en la evaluación económica y una relación B/C de 6,78, una TIR de 138%, un VAN de 1 284 222 y un periodo de recupero de 0,77 años en la evaluación financiera. Los resultados de la evaluación social arrojan lo siguiente: una densidad de capital de 20 555,59 soles por empleado, una intensidad de capital de 0,081 soles por empleado y una relación producto capital de 12,28. Por lo que se concluye que la instalación del taller beneficiará a muchos usuarios que actualmente no cuentan con un servicio a la medida de sus requerimientos y contribuirá a fortalecer el sector post venta del mercado automotriz.es_PE
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad de Lima
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.sourceRepositorio Institucional Ulima
dc.sourceUniversidad de Lima
dc.subjectAutomobile repair shopsen_EN
dc.subjectAutomobile-bodiesen_EN
dc.subjectFeasibility studiesen_EN
dc.subjectTalleres de reparación de automóvileses_PE
dc.subjectCarrocería de automóvileses_PE
dc.subjectEstudios de factibilidades_PE
dc.subject.classificationIngeniería industrial / Ingeniería de Negocioses_PE
dc.titleEstudio de prefactibilidad para la instalación de un taller de servicios de carrocería y pintura express para vehículos livianoses_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis
thesis.degree.disciplineIngeniería Industrial
thesis.degree.grantorUniversidad de Lima. Facultad de Ingeniería y Arquitectura
thesis.degree.levelTítulo Profesional
dc.type.otherTesis
thesis.degree.nameIngeniero Industrial
dc.publisher.countryPE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.11.04
renati.author.dni70331906
renati.author.dni70617667
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5625-3694
renati.advisor.dni06029119
renati.jurorKleeberg Hidalgo, Fernando
renati.jurorCórdova Aguirre, Luis
renati.jurorArroyo Benites, Edmundo
renati.jurorFlores Pérez, Alberto Enrique
renati.levelhttp://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesional*
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesis*
renati.discipline722026
ulima.catOI
dc.identifier.isni121541816


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess