Reputational risk on corporate corruption scandals: evidence from Latin America
Resumen
Purpose: This paper evaluates how corruption scandals effects corporate reputational risk in main representatives Latin America listed companies. Efficient market hypothesis (EMH) on Standard and Poor’s index is also tried on. Design/methodology/approach: First it is run a standard event study to evaluate the negative impact of such corruption episodes in terms of abnormal returns (ARs) and cumulative negative abnormal returns (CARs). Secondly, we use the operational loss derived from the corruption scandal divided by the stock's market capitalization (Loss Ratio) to estimate the reputational abnormal returns (RepARs) and its cumulative measure (RepCAR). Findings: It is found that corporate reputation (CR) does not affect the stock market performance of the companies involved in the corruptions events, at least, in the very short term. The results show positives RepCARs due to still unknown losses of relative size of corruption after the announcement of the scandal, when the market shows greater sensitiveness.
Practical implications: The behavior of the market on corruption scandals on the Latin American can let explore other options to limit bribery, and the study of this with a perspective of EMH is the significance of this paper.
Social implications: Corruption become major problems in recent years in Latin American and its implications on the stakeholders.
Originality/value: Observing in the existing literature, there is no many studies based on the corruption scandals and market price using event methodology. Propósito: Este trabajo evalúa cómo los escándalos de corrupción afectan el riesgo reputacional corporativa en las principales empresas representativas de América Latina que cotizan en bolsa y su efecto en la hipótesis del mercado eficiente (EMH) en el índice Standard & Poors.
Diseño/metodología/enfoque: Primero realizamos un estudio de eventos estándar para evaluar el impacto negativo de tales episodios de corrupción en términos de retornos anormales (AR) y retornos anormales negativos acumulativos (CAR). En segundo lugar, utilizamos la pérdida operativa derivada del escándalo de corrupción dividida por la capitalización bursátil (índice de pérdidas) para estimar los rendimientos anormales de reputación (RepAR) y su medida acumulativa (RepCAR).
Hallazgos: Los resultados muestran que la reputación corporativa (CR) no afecta el desempeño bursátil de las empresas involucradas en los hechos de corrupción, al menos, en el corto plazo. Los resultados muestran RepCARs positivos debido a pérdidas aún desconocidas de efecto relativo de corrupción luego del anuncio del escándalo por parte de los stakeholders.
Implicaciones prácticas: El comportamiento del mercado ante los escándalos de corrupción en América Latina nos debe permitir explorar otras opciones para penalizar sobornos, y el estudio de eventos con una perspectiva de EMH es parte de este trabajo.
Implicaciones sociales: La corrupción se ha convertido en uno de los principales problemas en los últimos años en América Latina y esto afecta a los stakeholders.
Originalidad/valor: Observando en la literatura existente, no se encuentra estudios basados ¿¿en los escandalos de corrupción y precio de mercado utilizando metodología de eventos.
Cómo citar
Arbe Saldaña, R. & Feria-Domínguez, J. M. (2022). Reputational risk on corporate corruption scandals: evidence from Latin America. Academia Revista Latinoamericana de Administración, 35 (3), 329-344. https://doi.org/10.1108/ARLA-07-2021-0156Editor
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2056-5127Coleccion(es)
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