Increasing the service level index through implementing lean warehousing tools in a trading household equipment company
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2024Asesor(es)
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The commercial sector represents a fundamental part of Peru's economy and has been growing exponentially in recent years. However, like any other sector, it is affected by various challenges that affect customer satisfaction, the impact of which has a direct effect on sales. Therefore, in this case study, a set of tools such as the 5S methodology, Kaizen and standardized work were defined, which will focus on the optimization of this indicator and the solution of its root causes. Likewise, the improvements were validated through a pilot test and the use of Arena software. The results obtained were positive, since there was a time reduction in the search for tools from 8 minutes to 4 minutes, and the cycle time decreased from 15 minutes to 10 minutes. The material shortage rate improved from 29% to 10% and finally the efficiency was maximized from 48.41% to 64%. All these results generated an increase from 87% to 94% in the main indicator, which is the level of service. This research proposes a new model combining Lean Warehousing, Kaizen, 5s and Standard work applied in a kitchen commercialization company, which would help other companies in the same sector to optimize the picking and packing processes and increase the level of service. It should be noted that there are not many case studies using these methodologies, so the aim is to disseminate and validate these methodologies in a new scenario. El sector comercial representa una parte fundamental de la economía peruana y ha venido creciendo exponencialmente en los últimos años. Sin embargo, como cualquier otro sector, se ve afectado por diversos retos que afectan a la satisfacción del cliente, cuyo impacto repercute directamente en las ventas. Por ello, en este caso de estudio, se definieron un conjunto de herramientas como la metodología 5S, Kaizen y trabajo estandarizado, que se enfocarán en la optimización de este indicador y la solución de sus causas raíz. Asimismo, las mejoras fueron validadas a través de una prueba piloto y el uso del software Arena. Los resultados obtenidos fueron positivos, ya que se redujo el tiempo de búsqueda de herramientas de 8 minutos a 4 minutos, y el tiempo de ciclo disminuyó de 15 minutos a 10 minutos. La tasa de falta de material mejoró del 29% al 10% y, por último, la eficiencia se maximizó del 48,41% al 64%. Todos estos resultados generaron un aumento del 87% al 94% en el indicador principal, que es el nivel de servicio. Esta investigación propone un nuevo modelo que combina Lean Warehousing, Kaizen, 5s y trabajo estandarizado aplicado en una empresa comercializadora de cocinas, que ayudaría a otras empresas del mismo sector a optimizar los procesos de picking y packing y aumentar el nivel de servicio. Cabe destacar que no existen muchos casos de estudio que utilicen estas metodologías, por lo que el objetivo es difundir y validar estas metodologías en un nuevo escenario.
Cómo citar
Pachauri Carbajal, A. K., & Escobar Espinoza, V. S. (2024). Increasing the service level index through implementing lean warehousing tools in a trading household equipment company [Tesis para optar el Título Profesional de Ingeniero Industrial, Universidad de Lima]. Repositorio Institucional de la Universidad de Lima. https://hdl.handle.net/20.500.12724/20346Editor
Universidad de LimaTemas
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- Tesis [905]