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dc.contributor.advisorCabrera Gil Grados, Ezilda María
dc.contributor.authorPimentel Piscoya, Alison Maire
dc.contributor.authorHidalgo Reyna, Katherine Alessandra
dc.date.accessioned2024-08-26T12:42:37Z
dc.date.available2024-08-26T12:42:37Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationPimentel Piscoya, A. M. & Hidalgo Reyna, K. A. (2024). Improvement proposal to achieve shrinkage reduction in home dispatch process in retail company [Tesis para optar el Título Profesional de Ingeniero Industrial, Universidad de Lima]. Repositorio Institucional de la Universidad de Lima. https://hdl.handle.net/20.500.12724/21100es_PE
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12724/21100
dc.description.abstractIn this research the problem is the generation of wastage in the home dispatch (HD) process and in the reverse logistics of a retail sector company, so its main objective will be to reduce them. The DMAIC methodology was used for process improvement. The engineering tools used correspond to Lean Six Sigma such as process standardization and Poka Yoke. After simulating the improvement proposal with the Arena software, the main results obtained were, at 95% confidence, the reduction in the number of reentries, wastage, and absenteeism, as evidenced by the decrease in the confidence interval limits. For the quantity of reentries indicator, the simulated improvement yields a confidence interval of [43.7081 ; 49.8239] units of product re-entered, resulting in values lower than those obtained in the current situation, according to its confidence interval [99.7428 ; 111.3172] units of product re entered. For the quantity of wastage indicator, the simulated improvement yields an approximate confidence interval of [6.3968 ; 8.8032] units of product wasted, resulting in lower values than those obtained in the current situation, according to its confidence interval [21.4576 ; 25.8744] units of product wasted. For the number of absent customers indicator, the simulated improvement yields an approximate confidence interval of [2.5717 ; 4.0949] absent customers, resulting in values lower than those obtained in the current situation, according to its confidence interval [31.1758 ; 37.1562] absent customers.en_EN
dc.description.abstractEn esta investigación el problema es la generación de merma en el proceso de despacho a domicilio (DAD) y en la logística inversa de una empresa del sector retail, por lo que su principal objetivo será reducirlos. Para la mejora de los procesos se utilizó la metodología DMAIC. Las herramientas de ingeniería utilizadas corresponden a Lean Six Sigma, como la estandarización de procesos, y Poka Yoke. Después de simular la propuesta de mejora con el software Arena, los principales resultados obtenidos fueron, con un 95% de confianza, la reducción de la cantidad de reingresos, de las mermas y del absentismo de clientes, como demuestra la disminución de los límites del intervalo de confianza. Para el indicador de cantidad de reingresos, la mejora simulada arroja un intervalo de confianza de [43,7081 ; 49,8239] unidades de producto que reingresan, resultando valores inferiores a los obtenidos en la situación actual, según su intervalo de confianza [99,7428 ; 111,3172] unidades de producto que reingresan. Para el indicador cantidad de producto mermado, la mejora simulada arroja un intervalo de confianza aproximado de [6,3968 ; 8,8032] unidades de producto mermado, resultando valores inferiores a los obtenidos en la situación actual, según su intervalo de confianza [21,4576 ; 25,8744] unidades de producto mermado. Para el indicador número de clientes ausentes, la mejora simulada arroja un intervalo de confianza aproximado de [2,5717 ; 4,0949] clientes ausentes, resultando valores inferiores a los obtenidos en la situación actual, según su intervalo de confianza [31,1758 ; 37,1562] clientes ausentes.es_PE
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversidad de Lima
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.sourceRepositorio Institucional Ulima
dc.sourceUniversidad de Lima
dc.subjectPendienteen_EN
dc.subjectPendientees_PE
dc.titleImprovement proposal to achieve shrinkage reduction in home dispatch process in retail companyen_EN
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis
thesis.degree.disciplineIngeniería Industrial
thesis.degree.grantorUniversidad de Lima. Facultad de Ingeniería
thesis.degree.levelTitulo profesional
dc.type.otherTesis
thesis.degree.nameIngeniero Industrial
dc.publisher.countryPE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.11.04
renati.author.dni72012369
renati.author.dni72480978
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4281-4817
renati.advisor.dni08194302
renati.jurorUrbina Rivera, Carlos Medardo
renati.jurorCabrera Gil Grados, Ezilda Maria
renati.jurorBonilla Pastor de Céspedes, Elsie
renati.levelhttp://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesional
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesis
renati.discipline722063
ulima.catOI
dc.identifier.isni121541816


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