dc.contributor.advisor | Cabrera Gil Grados, Ezilda María | |
dc.contributor.author | Pimentel Piscoya, Alison Maire | |
dc.contributor.author | Hidalgo Reyna, Katherine Alessandra | |
dc.date.accessioned | 2024-08-26T12:42:37Z | |
dc.date.available | 2024-08-26T12:42:37Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Pimentel Piscoya, A. M. & Hidalgo Reyna, K. A. (2024). Improvement proposal to achieve shrinkage reduction in home dispatch process in retail company [Tesis para optar el Título Profesional de Ingeniero Industrial, Universidad de Lima]. Repositorio Institucional de la Universidad de Lima. https://hdl.handle.net/20.500.12724/21100 | es_PE |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12724/21100 | |
dc.description.abstract | In this research the problem is the generation of wastage in the home dispatch (HD) process and in the reverse logistics of a retail sector company, so its main objective will be to reduce them. The
DMAIC methodology was used for process improvement. The engineering tools used correspond to
Lean Six Sigma such as process standardization and Poka Yoke. After simulating the improvement
proposal with the Arena software, the main results obtained were, at 95% confidence, the reduction in
the number of reentries, wastage, and absenteeism, as evidenced by the decrease in the confidence
interval limits. For the quantity of reentries indicator, the simulated improvement yields a confidence
interval of [43.7081 ; 49.8239] units of product re-entered, resulting in values lower than those obtained
in the current situation, according to its confidence interval [99.7428 ; 111.3172] units of product re entered. For the quantity of wastage indicator, the simulated improvement yields an approximate
confidence interval of [6.3968 ; 8.8032] units of product wasted, resulting in lower values than those
obtained in the current situation, according to its confidence interval [21.4576 ; 25.8744] units of product
wasted. For the number of absent customers indicator, the simulated improvement yields an approximate
confidence interval of [2.5717 ; 4.0949] absent customers, resulting in values lower than those obtained
in the current situation, according to its confidence interval [31.1758 ; 37.1562] absent customers. | en_EN |
dc.description.abstract | En esta investigación el problema es la generación de merma en el proceso de despacho a domicilio (DAD) y en la logística inversa de una empresa del sector retail, por lo que su principal objetivo
será reducirlos. Para la mejora de los procesos se utilizó la metodología DMAIC. Las herramientas de
ingeniería utilizadas corresponden a Lean Six Sigma, como la estandarización de procesos, y Poka Yoke.
Después de simular la propuesta de mejora con el software Arena, los principales resultados obtenidos
fueron, con un 95% de confianza, la reducción de la cantidad de reingresos, de las mermas y del
absentismo de clientes, como demuestra la disminución de los límites del intervalo de confianza. Para el
indicador de cantidad de reingresos, la mejora simulada arroja un intervalo de confianza de [43,7081 ;
49,8239] unidades de producto que reingresan, resultando valores inferiores a los obtenidos en la
situación actual, según su intervalo de confianza [99,7428 ; 111,3172] unidades de producto que
reingresan. Para el indicador cantidad de producto mermado, la mejora simulada arroja un intervalo de
confianza aproximado de [6,3968 ; 8,8032] unidades de producto mermado, resultando valores inferiores
a los obtenidos en la situación actual, según su intervalo de confianza [21,4576 ; 25,8744] unidades de
producto mermado. Para el indicador número de clientes ausentes, la mejora simulada arroja un intervalo
de confianza aproximado de [2,5717 ; 4,0949] clientes ausentes, resultando valores inferiores a los
obtenidos en la situación actual, según su intervalo de confianza [31,1758 ; 37,1562] clientes ausentes. | es_PE |
dc.format | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | Universidad de Lima | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | * |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | * |
dc.source | Repositorio Institucional Ulima | |
dc.source | Universidad de Lima | |
dc.subject | Pendiente | en_EN |
dc.subject | Pendiente | es_PE |
dc.title | Improvement proposal to achieve shrinkage reduction in home dispatch process in retail company | en_EN |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bachelorThesis | |
thesis.degree.discipline | Ingeniería Industrial | |
thesis.degree.grantor | Universidad de Lima. Facultad de Ingeniería | |
thesis.degree.level | Titulo profesional | |
dc.type.other | Tesis | |
thesis.degree.name | Ingeniero Industrial | |
dc.publisher.country | PE | |
dc.subject.ocde | https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.11.04 | |
renati.author.dni | 72012369 | |
renati.author.dni | 72480978 | |
renati.advisor.orcid | https://orcid.org/0000-0002-4281-4817 | |
renati.advisor.dni | 08194302 | |
renati.juror | Urbina Rivera, Carlos Medardo | |
renati.juror | Cabrera Gil Grados, Ezilda Maria | |
renati.juror | Bonilla Pastor de Céspedes, Elsie | |
renati.level | http://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesional | * |
renati.type | https://purl.org/pe-repo/renati/type#tesis | * |
renati.discipline | 722063 | |
ulima.cat | OI | |
dc.identifier.isni | 121541816 | |