Lean six sigma and TPM for the improvement of equipment maintenance process in a service sector company: a case study
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2024Asesor(es)
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Currently, competitiveness within the service industry has reached outstanding levels. In the pursuit of increasing the quality and efficiency of services, the ap-proaches of continuous improvement acquire undeniable relevance. This research aimed to implement, analyze, and assess the effects of Lean Six Sigma (LSS) methodology within the service industry for process optimization through Total Productive Maintenance (TPM). The presented case study is a workshop for equipment maintenance where, through the DMAIC methodological design, Lean Six Sigma and TPM methodologies were implemented to increase process effi-ciency. The results show an efficiency increase of over 10%, reducing equipment DPMO by 53% and decreasing the total process time by 2 hours. The value of the proposed model lies in its adaptability to companies providing technological equipment services in the regional context, as well as its contribution to recent studies on the application of TPM and LSS in the service sector. Actualmente, la competitividad dentro de la industria de servicios ha alcanzado niveles sobresalientes. En la búsqueda de incrementar la calidad y eficiencia de los servicios, los enfoques de mejora continua adquieren innegable relevancia. Esta investigación tuvo como objetivo implementar, analizar y evaluar los efectos de la metodología Lean Six Sigma (LSS) dentro de la industria de servicios para la optimización de procesos a través del Mantenimiento Productivo Total (TPM). El caso de estudio presentado es un taller de mantenimiento de equipos donde, a través del diseño metodológico DMAIC, se implementaron metodologías Lean Six Sigma y TPM para incrementar la eficiencia de los procesos. Los resultados muestran un aumento de eficiencia superior al 10%, reduciendo el DPMO del equipo en un 53% y disminuyendo el tiempo total del proceso en 2 horas. El valor del modelo propuesto radica en su adaptabilidad a empresas proveedoras de servicios de equipamiento tecnológico en el contexto regional, así como su aporte a estudios recientes sobre la aplicación de TPM y LSS en el sector de servicios.
Cómo citar
Barriga Florez, A. L., & Gonzales Bornas, M. G. (2024). Lean six sigma and TPM for the improvement of equipment maintenance process in a service sector company: a case study [Tesis para optar el Título Profesional de Ingeniero Industrial, Universidad de Lima]. Repositorio Institucional de la Universidad de Lima. https://hdl.handle.net/20.500.12724/21696Editor
Universidad de LimaColeccion(es)
- Tesis [905]