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dc.contributor.advisorQuiroz Flores, Juan Carlos
dc.contributor.authorAlvarado Davila, Helen Alejandra
dc.date.accessioned2025-01-16T12:29:28Z
dc.date.available2025-01-16T12:29:28Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationAlvarado Davila, H. A. (2024). Enhancing operational efficiency in hydrocarbon supply chains through engineering methods: a case study in fuel dispatch optimization. [Tesis para optar el Título Profesional de Ingeniero Industrial, Universidad de Lima]. Repositorio Institucional de la Universidad de Lima. https://hdl.handle.net/20.500.12724/21863es_PE
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12724/21863
dc.description.abstractIn the context of the hydrocarbon sector, which is crucial for the global and regional economies of Latin America, significant issues were identified in the operational efficiency of fuel supply terminals. These challenges included deficiencies in machine maintenance, lack of process standardization, and congestion in dispatch areas, negatively impacting productivity and increasing operational costs. This situation highlighted the need to apply method engineering techniques to optimize processes and improve operational efficiency. The contribution of this research consisted of developing and implementing a process improvement model based on method engineering to increase productivity in the dispatch area of a fuel supply terminal. The proposed model included stages of process selection, detailed diagramming, analysis and development of a new method, implementation, and control. These stages allowed for the identification and elimination of redundant activities, optimization of loading times, and improved resource utilization. The most outstanding results of implementing the new method included: a reduction in total process time from 77 to 62 minutes, representing a 19.48% improvement; an increase in the man-machine utilization percentage from 85% to 91%; a significant decrease in the waiting times for tanker trucks; and an improvement in operational efficiency, reaching a maximum efficiency of 98% on high productivity days. These indicators demonstrated that the application of method engineering effectively resolved the identified problems, increasing the productivity and efficiency of the fuel dispatch area.en_EN
dc.description.abstractEn el contexto del sector de hidrocarburos, crucial para las economías global y regional de América Latina, se identificaron problemas significativos en la eficiencia operativa de las terminales de suministro de combustible. Estos problemas incluían deficiencias en el mantenimiento de las máquinas, falta de estandarización de los procesos y congestión en las zonas de despacho, lo que repercutía negativamente en la productividad y aumentaba los costes operativos. Esta situación puso de manifiesto la necesidad de aplicar técnicas de ingeniería de métodos para optimizar los procesos y mejorar la eficiencia operativa. La contribución de esta investigación consistió en desarrollar e implementar un modelo de mejora de procesos basado en la ingeniería de métodos para aumentar la productividad en el área de despacho de una terminal de suministro de combustible. El modelo propuesto incluyó etapas de selección de procesos, diagramación detallada, análisis y desarrollo de un nuevo método, implementación y control. Estas etapas permitieron identificar y eliminar actividades redundantes, optimizar los tiempos de carga y mejorar la utilización de los recursos. Los resultados más destacados de la aplicación del nuevo método fueron: la reducción del tiempo total del proceso de 77 a 62 minutos, lo que representa una mejora del 19,48%; el aumento del porcentaje de utilización hombre-máquina del 85% al 91%; la disminución significativa de los tiempos de espera de los camiones cisterna; y la mejora de la eficiencia operativa, alcanzando una eficiencia máxima del 98% en los días de alta productividad. Estos indicadores demostraron que la aplicación de la ingeniería de métodos resolvió eficazmente los problemas identificados, aumentando la productividad y la eficiencia del área de despacho de combustible.es_PE
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversidad de Lima
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess*
dc.sourceRepositorio Institucional - Ulima
dc.sourceUniversidad de Lima
dc.subjectHidrocarburoses_PE
dc.subjectEficiencia industriales_PE
dc.subjectCombustiblees_PE
dc.subjectCadena de suministroes_PE
dc.subjectHydrocarbonsen_EN
dc.subjectIndustrial efficiencyen_EN
dc.subjectFuelen_EN
dc.subjectSupply chainen_EN
dc.titleEnhancing operational efficiency in hydrocarbon supply chains through engineering methods: a case study in fuel dispatch optimizationen_EN
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis
thesis.degree.levelTítulo Profesional
thesis.degree.disciplineIngeniería Industriales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad de Lima. Facultad de Ingeniería
dc.publisher.countryPE
dc.type.otherTesis
thesis.degree.nameIngeniero Industrial
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1858-4123
renati.discipline722026
dc.identifier.isni0000000121541816
renati.author.dni47327275
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesional*
renati.advisor.dni10300285
renati.jurorChavarri Marín de León, Herminia Violeta
renati.jurorQuiroz Flores, Juan Carlos
renati.jurorTupia De la Cruz, Elmer Luis
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesis*
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.11.04
ulima.cat009


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