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dc.contributor.advisorChávez Ugáz, Rafael
dc.contributor.authorGaviño Del Valle, Marco Aurelio
dc.contributor.authorMuñiz Tori, Nicolas
dc.date.accessioned2025-02-10T23:23:33Z
dc.date.available2025-02-10T23:23:33Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationGaviño Del Valle, M. A., & Muñiz Tori, N. (2024). Operational management model to increase the performance of an SME in the coffee shop sector: Puku Puku case [Tesis para optar el Título Profesional de Ingeniero Industrial, Universidad de Lima]. Repositorio Institucional de la Universidad de Lima. https://hdl.handle.net/20.500.12724/22208es_PE
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12724/22208
dc.description.abstractInnovation is a key factor for the competitiveness of SMEs, the service sector is characterized by recurring problems and fierce competition in a saturated market, causing these companies to reduce their profitability. This work presents an operational model to increase the performance of a coffee shop. For the design, a case study has been developed in “Puku Puku”, a coffee shop based in Lima, Peru. Applying the Huff Model, the company's competition was defined based on different relevant variables and, using benchmarking, a pricing strategy was implemented. For this purpose, a value was given to the distance from the premises to the consumer, price, location, customer satisfaction, among others; and the probability that a consumer would go to the different cafeterias in the studied area was obtained. Based on the results of this model, a report was made that provides a potential increase of 30% over the estimated income in the scenarios analyzed. The value of this research lies in the economic advantages that could be obtained by applying this model in a coffee shop business, with the possibility of being replicated in other areas.en_EN
dc.description.abstractLa innovación es un factor clave para la competitividad de las PYMES, el sector de servicios se caracteriza por problemas recurrentes y una feroz competencia en un mercado saturado, lo que hace que estas empresas reduzcan su rentabilidad. Este trabajo presenta un modelo operativo para aumentar el rendimiento de una cafetería. Para el diseño, se ha desarrollado un estudio de caso en "Puku Puku", una cafetería ubicada en Lima, Perú. Aplicando el Modelo Huff, la competencia de la empresa se definió en función de diferentes variables relevantes y, utilizando el benchmarking, se implementó una estrategia de precios. Para este fin, se asignó un valor a la distancia desde el local hasta el consumidor, el precio, la ubicación, la satisfacción del cliente, entre otros; y se obtuvo la probabilidad de que un consumidor acudiera a las diferentes cafeterías en el área estudiada. Basándose en los resultados de este modelo, se elaboró un informe que proporciona un aumento potencial del 30% sobre los ingresos estimados en los escenarios analizados. El valor de esta investigación radica en las ventajas económicas que podrían obtenerse al aplicar este modelo en un negocio de cafetería, con la posibilidad de ser replicado en otras áreas.es_PE
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversidad de Lima
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.sourceRepositorio Institucional - Ulima
dc.sourceUniversidad de Lima
dc.subjectCaféses_PE
dc.subjectPequeñas y medianas empresases_PE
dc.subjectEfectividad organizacionales_PE
dc.titleOperational management model to increase the performance of an SME in the coffee shop sector: Puku Puku caseen_EN
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis
thesis.degree.levelTítulo Profesional
thesis.degree.disciplineIngeniería Industriales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad de Lima. Facultad de Ingeniería
dc.publisher.countryPE
dc.type.otherTesis
thesis.degree.nameIngeniero Industrial
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9450-0158
renati.discipline722026
dc.identifier.isni0000000121541816
renati.author.dni73639778
renati.author.dni72270885
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesional*
renati.advisor.dni09539644
renati.jurorMalaga Ortiz, Maria Teresa
renati.jurorUrbina Rivera, Carlos Medardo
renati.jurorChávez Ugáz, Rafael
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesis*
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.11.04
ulima.catOI


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