Show simple item record

dc.contributor.advisorCalderón Gonzáles, Wilson David
dc.contributor.authorValverde Gonzales, Alvaro Odon
dc.contributor.authorSalazar Ccaccya, Danny Daniel
dc.date.accessioned2025-11-18T21:44:56Z
dc.date.available2025-11-18T21:44:56Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12724/23530
dc.description.abstractThe study addressed critical inefficiencies in heavy goods transport SMEs, focusing on improving service levels and operational reliability. It identified challenges such as low On-Time In Full (OTIF) rates and high equipment failure rates, which significantly impacted service quality. The proposed research integrated Total Productive Maintenance (TPM) principles and Process Management into a unified maintenance model, emphasizing planned and autonomous maintenance strategies. Key findings revealed measurable improvements: OTIF increased by 7.24%, fuel shortages dropped by 50%, and damaged load indices decreased by 23.20%. These outcomes underscored the model’s potential to enhance resource utilization and service reliability. This research demonstrated the relevance of systematic maintenance strategies in aligning operational activities with organizational goals, fostering efficiency and sustainability. By addressing specific gaps in existing maintenance practices, the study provided a replicable framework applicable across similar contexts, offering actionable insights for enhancing operational metrics in resource-constrained environments. It significantly contributed to bridging knowledge gaps in maintenance management for SMEs, particularly in the transport sector. Future investigations should explore integrating advanced digital tools, such as IoT-based monitoring systems, to expand predictive maintenance capabilities. Moreover, cross-sectoral comparative analyses could enrich understanding of the model’s adaptability and limitations. This research sets the groundwork for ongoing advancements in SME maintenance management.en_EN
dc.description.abstractEl estudio abordó ineficiencias críticas en las pymes de transporte de carga pesada, enfocándose en mejorar los niveles de servicio y la confiabilidad operativa. Se identificaron desafíos como las bajas tasas de entregas a tiempo y completas (OTIF) y los altos índices de fallas en los equipos, los cuales impactaban significativamente la calidad del servicio. La investigación propuso un modelo de mantenimiento unificado que integra principios de Mantenimiento Productivo Total (TPM) y Gestión de Procesos, con énfasis en estrategias de mantenimiento planificado y autónomo. Los hallazgos clave revelaron mejoras cuantificables: la tasa OTIF aumentó en un 7.24%, los casos de escasez de combustible se redujeron en un 50%, y los índices de carga dañada disminuyeron en un 23.20%. Estos resultados resaltan el potencial del modelo para mejorar la utilización de recursos y la confiabilidad del servicio. La investigación demostró la relevancia de las estrategias de mantenimiento sistemático para alinear las actividades operativas con los objetivos organizacionales, fomentando la eficiencia y la sostenibilidad. Al abordar vacíos específicos en las prácticas actuales de mantenimiento, el estudio proporcionó un marco replicable aplicable en contextos similares, ofreciendo recomendaciones prácticas para mejorar los indicadores operativos en entornos con recursos limitados. Asimismo, aportó significativamente a la reducción de brechas de conocimiento en la gestión del mantenimiento para pymes, particularmente en el sector transporte. Se recomienda que futuras investigaciones exploren la integración de herramientas digitales avanzadas, como sistemas de monitoreo basados en IoT, para ampliar las capacidades de mantenimiento predictivo. Además, los análisis comparativos entre sectores podrían enriquecer la comprensión sobre la adaptabilidad y limitaciones del modelo. Este estudio establece una base sólida para futuros avances en la gestión del mantenimiento en pymes.es_PE
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversidad de Lima
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectPendientees_PE
dc.titleDeveloping a maintenance management model for service level optimization: a case study in peruvian heavy goods transport SMESen_EN
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis
thesis.degree.levelTitulo profesional
thesis.degree.disciplineIngeniería Industrial
thesis.degree.grantorUniversidad de Lima. Facultad de Ingeniería
dc.publisher.countryPE
dc.type.otherTesis
thesis.degree.nameIngeniero Industrial
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8388-335X
renati.discipline722026
dc.identifier.isni0000000121541816
renati.author.dni75174530
renati.author.dni76533445
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesional
renati.advisor.dni45456058
renati.jurorQuiroz Flores, Juan Carlos
renati.jurorAlmandoz Núñez, Ana María
renati.jurorCalderón Gonzáles, Wilson David
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesis
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.11.04
ulima.catOI


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess