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dc.contributor.advisorYácono Llanos, Juan Carlos
dc.contributor.authorColan Sifuentes, Miguel Francisco
dc.contributor.authorCoronado Cabrera, Jersson Fernando
dc.date.accessioned2025-12-02T18:03:11Z
dc.date.available2025-12-02T18:03:11Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12724/23680
dc.description.abstractThis study addresses the environmental impact of oily marine waste generated by cargo ships, oil tankers, and fishing vessels. The objective is to assess the technological feasibility of establishing a treatment facility to recover and repurpose such waste into usable fuel. A laboratory-scale process involving decantation, distillation, and condensation was designed and tested using mixed oily samples collected from maritime operations. The resulting product was evaluated based on density, calorific value, and physicochemical properties, confirming its alignment with Peruvian technical standards for diesel-type fuel. Results showed a 24% recovery rate and an average calorific value comparable to conventional diesel. This research contributes to the circular economy by offering a sustainable waste management alternative that recovers economic and environmental value. It fills a gap in the literature regarding the reuse of maritime oily waste in developing countries and presents practical implications for the hydrocarbon and logistics sectors in Latin America.en_EN
dc.description.abstractEste estudio aborda el impacto ambiental de los residuos marinos oleosos generados por buques de carga, petroleros y buques pesqueros. El objetivo es evaluar la viabilidad tecnológica de establecer una planta de tratamiento para recuperar y reutilizar dichos residuos en combustible utilizable. Se diseñó y probó un proceso a escala de laboratorio que incluye decantación, destilación y condensación utilizando muestras oleosas mixtas recolectadas de operaciones marítimas. El producto resultante se evaluó con base en la densidad, el poder calorífico y las propiedades fisicoquímicas, confirmando su conformidad con las normas técnicas peruanas para combustible tipo diésel. Los resultados mostraron una tasa de recuperación del 24% y un poder calorífico promedio comparable al del diésel convencional. Esta investigación contribuye a la economía circular al ofrecer una alternativa sostenible de gestión de residuos que recupera valor económico y ambiental. Llena un vacío en la literatura sobre la reutilización de residuos oleosos marítimos en países en desarrollo y presenta implicaciones prácticas para los sectores de hidrocarburos y logística en América Latina.es_PE
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversidad de Lima
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectPendientees_PE
dc.titleAssessing technological feasibility of an on-shore circular-economy treatment plant for recycling ship-generated oily waste in Peruen_EN
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis
thesis.degree.levelTitulo profesional
thesis.degree.disciplineIngeniería Industrial
thesis.degree.grantorUniversidad de Lima. Facultad de Ingeniería
dc.publisher.countryPE
dc.type.otherTesis
thesis.degree.nameIngeniero Industrial
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1191-855X
renati.discipline722026
dc.identifier.isni0000000121541816
renati.author.dni73239060
renati.author.dni70803316
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesional
renati.advisor.dni06707601
renati.jurorTaquía Gutiérrez, José Antonio
renati.jurorQuiroz Flores, Juan Carlos
renati.jurorYácono Llanos, Juan Carlos
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesis
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.11.04
ulima.catOI


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