• Diseño y evaluación de un nuevo formato digital de lectura de cuentos ilustrados: Correpalabras 

      Montalvo Castro, Jorge Andrés; Martos Castañeda, Néstor José (Universidad de Castilla-La Mancha, 2019)
      Acceso abierto
      En esta investigación se diseña y evalúa un formato digital de lectura de cuentos en el cual el texto se mueve a una velocidad que cada niño o niña puede regular según su capacidad lectora. El formato, denominado ...
    • Docentes frente al covid-19: cambios percibidos en Chile y Perú 

      Mateus, Julio-César; Andrada, Pablo (Pontificia Universidad Javeriana, 2021)
      Acceso abierto
      Este artículo de investigación busca describir la percepción de los docentes sobre sus condiciones y los cambios en sus prácticas pedagógicas a partir de la emergencia sanitaria causada por el covid-19. Participaron del ...
    • Las estrategias del creer en Los ocho más odiados, de Quentin Tarantino 

      Núñez Alberca, Alejandro (Universidad de Lima, 2020)
      Acceso abierto
      El presente artículo propone un análisis semiótico-estructural de la película de Quentin Tarantino Los ocho más odiados (The Hateful Eight, 2015). Nuestro trabajo incorpora elementos provenientes de la narratología fílmica, ...
    • Estrategias digitales de difusión museística en tiempos del COVID-19. Estudio comparativo entre Ecuador, España y Perú 

      Longhi-Heredia, Sebastián-Alberto; Quezada-Tello, Laddy Liset; Cappello Flores, Giancarlo (Universidad de Lima, 2021)
      Acceso abierto
      Las estrategias de comunicación implementadas por los museos tras la crisis sanitaria del COVID-19 enfrentaron el cierre de las instituciones de cara al público. De allí la necesidad de contrastar cómo Ecuador, España y ...
    • Evaluar la competencia mediática: una aproximación crítica desde las perspectivas pedagógica, política y metodológica 

      Mateus, Julio-César; Andrada, Pablo; Ferrés Prats, Joan (Universidad de Piura, 2019)
      Acceso abierto
      Este artículo argumenta la importancia de desarrollar un instrumento que mida la competencia mediática, esto es, la suma de capacidades para interactuar críticamente con los medios de comunicación. Presenta la problemática ...
    • Experience, post–memory, and intentionality 

      Finol, José Enrique (Universita di Torino, 2019)
      Acceso restringido
      In the following paper we propose a Semiotic approximation to the concept of postmemory formulated by Hirsch (1997), for which we suggest to examine it amidst other concepts which contribute to outlining its structure. In ...
    • Experiencia y teoría en las decisiones publicitarias entre directivos de marketing 

      Garay Acuña, Dante Daniel Alonso; Solano González, Diego Martín; Vargas Bianchi, Lizardo (Universidad de Lima, 2023)
      Acceso abierto
      Los directivos de marketing toman constantes decisiones relativas a la publicidad. Sin embargo, escasa literatura ha examinado su entendimiento sobre cómo funciona la publicidad. Este estudio analiza si el razonamiento ...
    • Fear of crime examined through diversity of crime, social inequalities, and social capital: An empirical evaluation in Peru 

      Hernández Breña, Wilson Virgilio; Dammert, Lucia; Kanashiro Nakahodo, Lilian (Sage Journals, 2020)
      Acceso abierto
      Latin America is a violent region where fear of crime is well spread but still not fully understood. Using multilevel methods for a large and subnational representative household survey (N = 271,022), we assess the ...
    • Gamit! a beat for learning 

      Rincon-Flores, Elvira G.; Santos-Guevara, Brenda N.; Rodríguez Rodríguez, Nadia Katherine; Martínez-Cardiel, Lizette; Matsuura Sonoda, Alberto; Quintana Cruz, Hernán Alejandro (IEEE, 2023)
      Acceso restringido
      This paper presents the results from a gamification platform developed by two Latin American universities from Mexico and Peru, with the aim to promote engagement and improve students' attitudes towards the learning process, ...
    • Gamit! Icing on the Cake for Mathematics Gamification 

      Rincon-Flores, Elvira G.; Santos-Guevara, Brenda N.; Martinez-Cardiel, Lizette; Rodríguez Rodríguez, Nadia Katherine; Quintana Cruz, Hernán Alejandro; Matsuura Sonoda, Alberto (MDPI, 2023)
      Acceso abierto
      Gamification has permeated education as a strategy to improve the teaching-learning process. Research shows that gamified reward systems based on badges, leaderboards, and avatars modifies the learning environment and ...
    • Gamit! Interactive platform for gamification 

      Rincón-Flores, Elvira G.; Rodríguez Rodríguez, Nadia Katherine; Santos-Guevara, Brenda N.; Matsuura Sonoda, Alberto; Quintana Cruz, Hernán Alejandro (IEEE, 2022)
      Acceso restringido
      Gamit! is a software platform that enables instructors to use gamification concepts and techniques in their classrooms. Currently, the platform allows instructors to create leaderboards and use badges to incentivize students ...
    • Gender representation in food and beverage print advertisements found in corner stores around schools in Peru and Guatemala 

      Mus, Sophia; Sosa-Villagarcia, Paolo; Barnoya, Joaquin; Busse Cárdenas, Peter (BioMed Central Ltd, 2021)
      Acceso abierto
      Objective: The objective of this study is to assess gender representation in food and beverage print advertisements. Results: The study follows a quantitative descriptive approach. Using a content analysis technique, we ...
    • Gentrificación e higienización del espacio en Callao, Perú. Barrio de Castilla 

      Vargas Villafuerte, Jaime; Cuevas Calderón, Elder Alejandro (Universidad Nacional de Colombia, 2020)
      Acceso abierto
      El objetivo de este estudio es analizar cómo la gentrificación de un barrio metropolitano empieza a dislocar a sus residentes por población flotante (turistas/consumidores). Para ello, exploramos la percepción de los vecinos ...
    • Girl YouTubers in Peru as economic agents negotiating gender and class identities 

      León Kanashiro, Laura Raquel; Ames, Patricia (SAGE Publications Ltd, 2021)
      Acceso restringido
      The study examines the role of children as producers, distributors, and consumers in the digital realm. Additionally, it also explores class and gender identities they create and perform in this modality. We focus on young ...
    • In Search of the Global South: Assessing Attitudes of Latin American Journalists to Artificial Intelligence in Journalism 

      Soto-Sanfiel, María T.; Ibitib, Adriana; Machado, Mabel; Marín Ochoa, Beatriz Elena; Mendoza Michilot, Thelmy Maria Del Carmen; Rosell Arce, Claudio Guillermo; Angulo-Brunet, Ariadna (Taylor & Francis Group, 2022)
      Acceso restringido
      This research observes the relationship between Latin American (LA) journalists from six countries that are rarely observed by international scholars (Bolivia, Brazil, Colombia, Cuba, Peru and Venezuela) and artificial ...
    • La industria musical y la disrupción de la tecnología digital. El caso de la escena tropical bass en la ciudad de Lima 

      Bailón, Jaime E.; Roncoroni Osio, Umberto (CAICYT-CONICET, 2023)
      Acceso abierto
      Este artículo analiza los efectos disruptivos de la tecnología digital en el campo de la industria musical. Abordaremos la conformación del modelo Music 2.0, estudiado por George Yúdice, y la teoría de la larga cola de ...
    • Influencers in quarantine: Adaptation of their contents and production formats 

      León Kanashiro, Laura Raquel; Mateus, Julio-César (IEEE Computer Society, 2021)
      Acceso restringido
      This paper describes the changes in the content and production formats of Peruvian influencers in the context of the COVID-19 pandemic. Based on semi-structured interviews it was found that the process of adaptation was ...
    • Influencers peruanos, ciudadanía mediática y su rol social en el contexto del covid-19 

      Mateus, Julio-César; León Kanashiro, Laura Raquel; Núñez Alberca, Alejandro (Universidad de Guadalajara, 2022)
      Acceso abierto
      La pandemia provocada por el covid-19 impactó la esfera pública digital y obligó a los influencers a reflexionar sobre su agencia y rol social. Los usuarios y comunidades virtuales ampliaron su demanda informativa hacia ...
    • Investigación académica de la comunicación: un balance de la investigación en comunicación en la Universidad de Lima (2016-2021) 

      Chaparro, Hernán; Cuellar Ascencio, Dennis (Universidad de Lima, 2022)
      Acceso abierto
      Se conoce poco sobre las características de la investigación contemporánea sobre comunicación en América Latina y, en particular, en el Perú. Los estudios existentes dan cuenta del impacto que han tenido las actuales ...
    • Is it Possible to Generate Development Starting from Communication? 

      Alfaro Moreno, Rosa María (Sciendo, 2012)
      Acceso abierto
      Communication, both intra-sector and among sectors, can generate dialogues and reciprocity and render development a public matter, i.e. a matter that pertains to all, including the media sector. However, it is still the ...