Comunicación
Recent Submissions
-
YouTube como ciberaula. Revisión crítica de su uso pedagógico en la Universidad Iberoamericana
(Ibero-American Association for Distance Higher Education (AIESAD), 2023)Acceso abiertoLas universidades han adaptado algunos de sus procedimientos de acuerdo con el abordaje del currículo, la educación y el conocimiento en la era digital. La apropiación de entornos de redes sociales con el propósito de la ... -
The foodscapes of children and adolescents attending schools in Lima, Peru
(Academic Press, 2022)Acceso restringidoFoodscapes are the sum of all places where food and eating are actualized, as well as the institutional arrangements, discourses, cultural practices, trends and meanings that shape the relationship between individuals and ... -
Perspectivas docentes para una agenda crítica en educación mediática post COVID-19. Estudio comparativo en Latinoamérica
(Grupo Comunicar Ediciones, 2022)Acceso abiertoLa pandemia causada por la COVID-19 en América Latina obligó a transitar de un modelo educativo presencial a uno a distancia atravesado por la emergencia, las precariedades tecnológicas y la falta de planificación. Esto ... -
Influencers peruanos, ciudadanía mediática y su rol social en el contexto del covid-19
(Universidad de Guadalajara, 2022)Acceso abiertoLa pandemia provocada por el covid-19 impactó la esfera pública digital y obligó a los influencers a reflexionar sobre su agencia y rol social. Los usuarios y comunidades virtuales ampliaron su demanda informativa hacia ... -
In Search of the Global South: Assessing Attitudes of Latin American Journalists to Artificial Intelligence in Journalism
(Taylor & Francis Group, 2022)Acceso restringidoThis research observes the relationship between Latin American (LA) journalists from six countries that are rarely observed by international scholars (Bolivia, Brazil, Colombia, Cuba, Peru and Venezuela) and artificial ... -
Investigación académica de la comunicación: un balance de la investigación en comunicación en la Universidad de Lima (2016-2021)
(Universidad de Lima, 2022)Acceso abiertoSe conoce poco sobre las características de la investigación contemporánea sobre comunicación en América Latina y, en particular, en el Perú. Los estudios existentes dan cuenta del impacto que han tenido las actuales ... -
Percepciones del impacto de la pandemia en las prácticas docentes de Chile y Perú
(Universidad del Pacífico, 2022)Acceso abiertoEste trabajo forma parte del proyecto internacional EduCovid19, que busca describir la percepción de los docentes sobre el impacto de la COVID-19 en sus prácticas, así como la de sus estudiantes. En ese contexto, este texto ... -
Conservadores en TikTok: polarización social en el Perú
(Fundación para la investigacion social avanzada, 2022)Acceso abiertoEl infoentretenimiento de TikTok expone a sus usuarios/usuarias a contenidos perturbadores e hirientes emitidos principalmente por grupos conservadores. Esta investigación analizó los usos políticos ... -
Respectable outness: Examining the coming-out narratives of Latin American Lesbian, Gay, and Bisexual YouTube celebrity vloggers
(SAGE, 2022)Acceso restringidoLesbian, Gay, and Bisexual YouTube celebrities have come to the limelight of popular media culture. This article explores how 10 of the most popular and influential YouTubers from three Latin American countries (Argentina, ... -
Presentación de la sección Tendencias: 50 años de formación y compromiso con la investigación
(Universidad de Lima, 2022)Acceso abierto -
Presentación de la sección Dosier: 50 años en la formación de comunicadores en Iberoamérica
(Universidad de Lima, 2022)Acceso abierto -
Neoliberalización de la gestión urbana en Lima Metropolitana, Perú
(Universidad de Chile, Instituto de la Vivienda, 2022)Acceso abiertoNuestro propósito es estudiar, en el marco de las reformas neoliberales, el tránsito de un Estado regulador a uno empresarial en relación a la gestión urbana desde 1990 hasta la actualidad en Lima, Perú. Por ello, hemos ... -
Post-truth of Female Empowerment in the Fake News of Peruvian Reality Shows
(Springer, 2022)Acceso restringidoThis study investigates the fake news generated from the content of the reality television format in Peru. This format, by mixing informational or reality elements with fictional elements, contributes to misinformation ... -
Media, Fear of Crime, and Authority: Focus Groups in Lima (Perú)
(Springer, 2022)Acceso restringidoLima’s news agenda focuses on the media’s exposure and coverage of crime. This paper aims to analyze the relationship between news consumption, fear of crime, and trust in authority. To this end, twelve focus group discussions ... -
Representaciones de la salud mental en dos diarios de circulación nacional en Perú
(SAGE Publications Ltd, 2022)Acceso restringidoAntecedentes: Los medios de comunicación son una de las fuentes que modelan las representaciones de la salud mental. Sólo un estudio previo realizado en Perú ha analizado las noticias sobre la salud mental en los medios ... -
Gamit! Interactive platform for gamification
(IEEE, 2022)Acceso restringidoGamit! is a software platform that enables instructors to use gamification concepts and techniques in their classrooms. Currently, the platform allows instructors to create leaderboards and use badges to incentivize students ... -
Collective Rural Brands and Consumption of Agroecological Products
(Springer, 2022)Acceso restringidoThis work focuses on the development of rural communities through their productive and commercial orientation. This is done through collective rural brands as a vehicle to achieve identity, representation, and commercial ... -
Museums and the Pandemic: Strategies for the Educommunication of Heritage
(Global Knowledge Academics, 2022)Acceso restringidoThis article compares the strategies between nine museums in Ecuador, Spain and Peru to address the educommunication activities developed as a result of the 2020 pandemic. Focused on content analysis, the research takes ... -
Populism in Peru: Populist attitudes and perception of the populist offer and its relationship with political cynicism and attitudes toward democracy
(Frontiers Media, 2022)Acceso abiertoPopulism is a phenomenon that is gaining attention in Political Psychology. The goal of the current study was to determine the relationship between populist attitudes, based on the populist demand and the perception of the ... -
Is it Possible to Generate Development Starting from Communication?
(Sciendo, 2012)Acceso abiertoCommunication, both intra-sector and among sectors, can generate dialogues and reciprocity and render development a public matter, i.e. a matter that pertains to all, including the media sector. However, it is still the ...