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dc.contributor.authorFlaudias, Valentín
dc.contributor.authorZerhouni, Oulmann
dc.contributor.authorPereira, Bruno
dc.contributor.authorCherpitel Cheryl, J. Stephens
dc.contributor.authorBoudesseul, Jordane
dc.contributor.authorRomo, Lucia
dc.contributor.authorDe Chazeron, Ingrid
dc.contributor.authorGuillaume, S.
dc.contributor.authorSamalin, Ludovic
dc.contributor.authorCabé, Julien
dc.contributor.authorBègue, Laurent
dc.contributor.authorGerbaud, Laurent
dc.contributor.authorRolland, Benjamin
dc.contributor.authorLlorca, Pierre Michel
dc.contributor.authorNäassila, Mickaël
dc.contributor.authorBrousse, Georges
dc.contributor.otherBoudesseul, Jordane
dc.date.accessioned2021-03-10T06:49:14Z
dc.date.available2021-03-10T06:49:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationFlaudias, V., Zerhouni, O., Pereira, B., Cherpitel, C. J., Boudesseul, J., de Chazeron, I., . . . Brousse, G. (2021). The early impact of the COVID-19 lockdown on stress and addictive behaviors in an alcohol-consuming student population in france. Frontiers in Psychiatry, 12. doi:10.3389/fpsyt.2021.628631es_PE
dc.identifier.issn1664-0640
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12724/12642
dc.descriptionIndexado en Scopuses_PE
dc.description.abstractThis study evaluated factors linked with perceived stress related to the COVID-19 pandemic and lockdown and addictive behaviors prior to and during lockdown in a sample of students who indicated engaging in alcohol consumption behaviors before lockdown. Methods: Cross-sectional study. French students from four universities participated in this study, and 2,760 students reported alcohol use. During the first week of lockdown, students reported their perceived levels of stress regarding COVID-19. Substance use and addictive behaviors were reported before and during lockdown, and media exposure, demographical, living conditions, and environmental stressors were reported during lockdown. Results: Women reported greater levels of stress (95% CI: 1.18 to 1.93, p < 0.001). Highly-stressed students also report less social support (95% CI: -1.04 to -0.39, p < 0.001) and were more likely to worry about the lockdown (95% CI: 0.27 to -0.65, p < 0.001). Alcohol-related problemswere more prevalent among the most stressed students (95% CI: 0.02 to 0.09, p = 0.004) as well as eating problems (95% CI: 0.04 to 0.36, p = 0.016) and problematic internet use (95% CI, 0.06 to 0.14, p < 0.001). Students reporting the highest levels of stress also indicated more compulsive eating during the previous seven days (95% CI, 0.21 to 1.19, p = 0.005). Conclusions: The level of stress was strongly related to four categories of variables: (i) intrinsic characteristics, (ii) addictive behaviors before lockdown, (iii) lockdown-specific conditions, and (iv) addictive behaviors during the lockdown. Several variables linked to COVID-19 were not directly linked with perceived stress, while perceived stress was found to correlate with daily life organization-related uncertainty and anticipated consequences of lockdown. Importantly, social support seems to be a protective factor on high level of stress.es_PE
dc.description.abstractEste estudio evaluó los factores relacionados con el estrés percibido relacionado con la pandemia de COVID-19 y el encierro y las conductas adictivas antes y durante el encierro en una muestra de estudiantes que indicaron participar en comportamientos de consumo de alcohol antes del encierro. Métodos: estudio transversal. En este estudio participaron estudiantes franceses de cuatro universidades y 2.760 estudiantes informaron haber consumido alcohol. Durante la primera semana de encierro, los estudiantes informaron sobre sus niveles percibidos de estrés con respecto a COVID-19. Se informó el uso de sustancias y los comportamientos adictivos antes y durante el encierro, y se informó sobre la exposición a los medios, las condiciones demográficas, de vida y los factores estresantes ambientales durante el encierro. Resultados: las mujeres informaron mayores niveles de estrés (IC del 95%: 1,18 a 1,93, p <0,001). Los estudiantes muy estresados ¿¿también informan menos apoyo social (IC del 95%: -1,04 a -0,39, p <0,001) y eran más propensos a preocuparse por el bloqueo (IC del 95%: 0,27 a -0,65, p <0,001). Los problemas relacionados con el alcohol fueron más prevalentes entre los estudiantes más estresados ¿¿(IC del 95%: 0,02 a 0,09, p = 0,004), así como los problemas de alimentación (IC del 95%: 0,04 a 0,36, p = 0,016) y el uso problemático de Internet (IC del 95%). , 0,06 a 0,14, p <0,001). Los estudiantes que informaron los niveles más altos de estrés también indicaron una alimentación más compulsiva durante los siete días anteriores (IC del 95%, 0,21 a 1,19, p = 0,005). Conclusiones: El nivel de estrés estuvo fuertemente relacionado con cuatro categorías de variables: (i) características intrínsecas, (ii) comportamientos adictivos antes del encierro, (iii) condiciones específicas del encierro y (iv) comportamientos adictivos durante el encierro. Varias variables relacionadas con COVID-19 no estaban directamente relacionadas con el estrés percibido, mientras que se encontró que el estrés percibido se correlaciona con la incertidumbre relacionada con la organización de la vida diaria y las consecuencias anticipadas del encierro. Es importante destacar que el apoyo social parece ser un factor protector en un nivel alto de estrés.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isoenges_PE
dc.publisherFrontiers Mediaes_PE
dc.relation.ispartofurn:issn:1664-0640
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.sourceRepositorio Institucional - Ulimaes_PE
dc.sourceUniversidad de Limaes_PE
dc.subjectEstréses_PE
dc.subjectEstudiantes universitarioses_PE
dc.subjectCOVID-19es_PE
dc.subjectStresses_PE
dc.subjectCollege studentses_PE
dc.titleThe Early Impact of the COVID-19 Lockdown on Stress and Addictive Behaviors in an Alcohol-Consuming Student Population in Francees_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.otherArtículo en Scopuses_PE
ulima.areas.lineasdeinvestigacionCalidad de vida y bienestar / Educaciónes_PE
ulima.areas.lineasdeinvestigacionComunicación y cultura / Psicologíaes_PE
dc.publisher.countryUSes_PE
dc.description.peer-reviewRevisión por pareses_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.628631
ulima.autor.afiliacionFacultad de Psicología, Instituto de Investigación Científica, Universidad de Limaes_PE
ulima.autor.carreraPsicologíaes_PE
dc.identifier.isni0000000121541816


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