Data on gender representation in food and beverage print advertisements found in corner stores from Guatemala and Peru
Resumen
Data on gender representation in food and beverage advertisements may allow for a better understanding of how the food industry is targeting different audiences based on gender. Nonetheless, scant research on food and beverage print advertising with a gender approach has been conducted. Therefore, we sought to assess the prevalence of gender focus in print advertisements found inside corner stores in two cities: Guatemala City, Guatemala, and Lima, Peru. Data description: We developed two complementary datasets as part of the study: (1) a dataset of digital photographs of 200 food and beverage print advertisements found in corner stores located near schools (100 ads per country selected according to criteria such as product type, image quality, and uniqueness); (2) a quantitative dataset with data of the content analysis of these photographs. We employed 19 variables to record the general information and gender assessment of the ads. These datasets should allow scholars and public officials to identify gender-specific marketing strategies of the food industry that might impact children’s and adolescents’ nutrition differently. Los datos sobre la representación de género en los anuncios de alimentos y bebidas pueden permitir una mejor comprensión de cómo la industria alimentaria se dirige a diferentes audiencias en función del género. No obstante, se han realizado escasas investigaciones sobre publicidad impresa de alimentos y bebidas con enfoque de género. Por lo tanto, buscamos evaluar la prevalencia del enfoque de género en los anuncios impresos que se encuentran dentro de las tiendas de la esquina en dos ciudades: Ciudad de Guatemala, Guatemala y Lima, Perú. Descripción de los datos: Desarrollamos dos conjuntos de datos complementarios como parte del estudio: (1) un conjunto de datos de fotografías digitales de 200 anuncios impresos de alimentos y bebidas que se encuentran en tiendas de esquina ubicadas cerca de las escuelas (100 anuncios por país seleccionados de acuerdo con criterios como el tipo de producto, calidad de imagen y singularidad); (2) un conjunto de datos cuantitativos con datos del análisis de contenido de estas fotografías. Empleamos 19 variables para registrar la información general y la valoración de género de los anuncios. Estos conjuntos de datos deberían permitir a académicos y funcionarios públicos identificar estrategias de marketing específicas de género de la industria alimentaria que podrían afectar la nutrición de niños y adolescentes de manera diferente.
Cómo citar
Rozas, L., Busse, P., Barnoya, J., & Garrón, A. (2021). Data on gender representation in food and beverage print advertisements found in corner stores from guatemala and peru. BMC Research Notes, 14(1). https://doi.org/10.1186/s13104-021-05469-zEditor
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Revista
BMC Research NotesISSN
1756-0500Coleccion(es)
- Comunicación [122]
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