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dc.contributor.advisorQuiroz Flores, Juan Carlos
dc.contributor.authorDiaz Amaro, Marcos Antonio
dc.contributor.authorSalazar Carrillo, Almendra Alexia
dc.date.accessioned2025-10-10T15:14:20Z
dc.date.available2025-10-10T15:14:20Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12724/23452
dc.description.abstractA clinical Flow Cytometry laboratory underwent a diagnosis of its TAT indicator over a period of one year, finding an excess of 3,83 hours or 15,94% with respect to the 24-hour sector range. The response time (TAT) in a clinical laboratory is an indicator that measures the efficiency and quality of the service offered by delivering results reports on time. A TAT within the established parameters makes it possible to offer rapid treatment to patients, respond to the demand of an aging population and combat limited resources. As a proposal to improve the situation, pilot tests were implemented in the laboratory by applying lean Healthcare tools (KANBAN, SMED) and the automation method to its operational processes. Through a statistical validation of the results obtained through Student's t-test, a reduction of 12,86% of the TAT and the elimination of non-compliant products generated in the laboratory marking area is affirmed. Likewise, the project will be considered economically viable with an IRR of 67% and a B/C of 2.27. Finally, the project also contributes to the sustainable development goals towards 2030 number 3, 8 and 10.en_EN
dc.description.abstractEn un laboratorio clínico de Citometría de Flujo se realizó un diagnóstico anual del indicador Tiempo de respuesta (TAT), hallando un excedente de 3,83 horas que es equivalente a un 15,94% de brecha técnica respecto al sector, cuyo valor se encuentra en 24 horas. El TAT en un laboratorio clínico es un indicador que mide la eficiencia y la calidad del servicio ofrecido mediante la entrega puntual de informes de resultados a los clientes. Un TAT dentro de los parámetros establecidos permite ofrecer un tratamiento rápido a los usuarios finales, responder a la demanda de una población envejecida y combatir la escasez de recursos. Como propuesta para mejorar la situación actual de la empresa, se implementaron pruebas piloto en el laboratorio mediante la aplicación de herramientas lean Healthcare (KANBAN, SMED) y el método de automatización a sus procesos operativos. Los cuales, a través de una validación estadística de los resultados obtenidos utilizando la prueba t de Student en Minitab, se confirmó una reducción del 12,86 % del TAT y la eliminación de productos no conformes. Asimismo, el proyecto se consideró económicamente viable con una TIR del 67 % y una relación B/C de 2,27. Finalmente, el proyecto también contribuye a los objetivos de desarrollo sostenible al 2030 número 3, 8 y 10.es_PE
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversidad de Lima
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectes_PE
dc.titleReducing turnaround time in a clinical laboratory by using a management model utilizing process automation and lean healthcareen_EN
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis
thesis.degree.levelTítulo profesionales_PE
thesis.degree.disciplineIngeniería Industriales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad de Lima. Facultad de Ingeniería
dc.publisher.countryPE
dc.type.otherTesis
thesis.degree.nameIngeniero Industrial
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1858-4123
renati.discipline722026
dc.identifier.isni0000000121541816
renati.author.dni71222862
renati.author.dni72623927
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesional
renati.advisor.dni10300285
renati.jurorUrbina Rivera, Carlos Medardo
renati.jurorAlmandoz Núñez, Ana María
renati.jurorQuiroz Flores, Juan Carlos
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesis
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.11.04
ulima.catOI


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