Show simple item record

dc.contributor.advisorVidal Paredes, Alex Antonio
dc.contributor.authorDavila Zorrilla, Angel Fernando
dc.contributor.authorCampos Panduro, Gustavo Alexander
dc.date.accessioned2025-11-18T21:44:57Z
dc.date.available2025-11-18T21:44:57Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12724/23538
dc.description.abstractIn the Peruvian context, the operating costs associated with the transportation of hydrocarbons represent a significant challenge for SMEs in the transportation sector, especially due to high fuel consumption. According to the Ministry of Energy and Mines (Minem,2023), land transportation activity increased by 6.7% in the last year, which highlights the need to implement strategies that optimize distribution efficiency. This research proposes an improvement model based on three key tools: Total Productive Maintenance (TPM), telemetry for efficient fleet management and work standardization, with the objective of reducing fuel consumption and travel time in logistics routes. The methodology applied is descriptive and quantitative, framed in a continuous improvement model. The results obtained validate the effectiveness of the model through simulations and field tests, achieving a 7.7% reduction in fuel consumption per vehicle and a 17.9% reduction in total route time on the Lima - Arequipa route and vice versa. These findings highlight the model's potential to increase the competitiveness and operational sustainability of companies in the sector.en_EN
dc.description.abstractEn el contexto peruano, los costos operativos asociados al transporte de hidrocarburos representan un desafío significativo para las PYME del sector transporte, especialmente debido al alto consumo de combustible. Según el Ministerio de Energía y Minas (Minem,2023), la actividad del transporte terrestre aumentó un 6.7% en el último año, lo que resalta la necesidad de implementar estrategias que optimicen la eficiencia en la distribución. Esta investigación propone un modelo de mejora basado en tres herramientas clave: el Mantenimiento Productivo Total (TPM), la telemetría para la gestión eficiente de flotas y la estandarización del trabajo, con el objetivo de reducir el consumo de combustible y el tiempo de recorrido en las rutas logísticas. La metodología aplicada es de enfoque descriptivo y cuantitativo, enmarcada en un modelo de mejora continua. Los resultados obtenidos validan la efectividad del modelo mediante simulaciones y pruebas en campo, logrando una reducción del 7.7% en el consumo de combustible por vehículo y un 17.9% en el tiempo total de rutas en el trayecto Lima – Arequipa y viceversa. Estos hallazgos destacan el potencial del modelo para incrementar la competitividad y sostenibilidad operativa de las empresas del sector.es_PE
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversidad de Lima
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.subjectPendientees_PE
dc.titleImplementation of work standardization to improve the fuel efficiency ratio in an SMB in the hydrocarbon transportation sectoren_EN
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis
thesis.degree.levelTitulo profesional
thesis.degree.disciplineIngeniería Industrial
thesis.degree.grantorUniversidad de Lima. Facultad de Ingeniería
dc.publisher.countryPE
dc.type.otherTesis
thesis.degree.nameIngeniero Industrial
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4019-8897
renati.discipline722026
dc.identifier.isni0000000121541816
renati.author.dni71234203
renati.author.dni74979164
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesional
renati.advisor.dni09751300
renati.jurorSantos Figueroa, Luis Enrique
renati.jurorUrbina Rivera, Carlos Medardo
renati.jurorVidal Paredes, Alex Antonio
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesis
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.11.04
ulima.catOI


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record