• español
    • English
  • Politics
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   Institutional Repository ULima
  • Tesis
  • Licenciatura
  • Ingeniería Industrial
  • Tesis
  • View Item
  •   Institutional Repository ULima
  • Tesis
  • Licenciatura
  • Ingeniería Industrial
  • Tesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Implementation of work standardization to improve the fuel efficiency ratio in an SMB in the hydrocarbon transportation sector

Thumbnail
View/Open
Resumen
(application/pdf: 191.7Kb)
Trabajo
(application/pdf: 360.5Kb)
Autorización
(application/pdf: 254.8Kb)
Reporte de Similitud
(application/pdf: 431.3Kb)
Date
2025
Author(s)
Davila Zorrilla, Angel Fernando
Campos Panduro, Gustavo Alexander
Advisor(s)
Vidal Paredes, Alex Antonio
Metadata
Show full item record
Abstract
In the Peruvian context, the operating costs associated with the transportation of hydrocarbons represent a significant challenge for SMEs in the transportation sector, especially due to high fuel consumption. According to the Ministry of Energy and Mines (Minem,2023), land transportation activity increased by 6.7% in the last year, which highlights the need to implement strategies that optimize distribution efficiency. This research proposes an improvement model based on three key tools: Total Productive Maintenance (TPM), telemetry for efficient fleet management and work standardization, with the objective of reducing fuel consumption and travel time in logistics routes. The methodology applied is descriptive and quantitative, framed in a continuous improvement model. The results obtained validate the effectiveness of the model through simulations and field tests, achieving a 7.7% reduction in fuel consumption per vehicle and a 17.9% reduction in total route time on the Lima - Arequipa route and vice versa. These findings highlight the model's potential to increase the competitiveness and operational sustainability of companies in the sector.
 
En el contexto peruano, los costos operativos asociados al transporte de hidrocarburos representan un desafío significativo para las PYME del sector transporte, especialmente debido al alto consumo de combustible. Según el Ministerio de Energía y Minas (Minem,2023), la actividad del transporte terrestre aumentó un 6.7% en el último año, lo que resalta la necesidad de implementar estrategias que optimicen la eficiencia en la distribución. Esta investigación propone un modelo de mejora basado en tres herramientas clave: el Mantenimiento Productivo Total (TPM), la telemetría para la gestión eficiente de flotas y la estandarización del trabajo, con el objetivo de reducir el consumo de combustible y el tiempo de recorrido en las rutas logísticas. La metodología aplicada es de enfoque descriptivo y cuantitativo, enmarcada en un modelo de mejora continua. Los resultados obtenidos validan la efectividad del modelo mediante simulaciones y pruebas en campo, logrando una reducción del 7.7% en el consumo de combustible por vehículo y un 17.9% en el tiempo total de rutas en el trayecto Lima – Arequipa y viceversa. Estos hallazgos destacan el potencial del modelo para incrementar la competitividad y sostenibilidad operativa de las empresas del sector.
 
URI
https://hdl.handle.net/20.500.12724/23538
Publisher
Universidad de Lima
Subject
Pendiente
Collections
  • Tesis [1167]


Contact Us: [email protected]

Todos los derechos reservados. Diseñado por Chimera Software
 

 

Browse

All of RepositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsAdvisorsAuthors UlimaDocument typeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsAdvisorsAuthors UlimaDocument type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us: [email protected]

Todos los derechos reservados. Diseñado por Chimera Software