Show simple item record

dc.contributor.advisorEsaine Suárez, Luis Alberto
dc.contributor.authorGiuria Ulloa, Vanessa Claudia
dc.contributor.authorSifuentes Caceres, Fiorella Yanina
dc.date.accessioned2022-02-03T23:07:28Z
dc.date.available2022-02-03T23:07:28Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationGiuria Ulloa, V. C., & Sifuentes Caceres, F. Y. (2021). Percepción de los Niños de primaria sobre la Educación Artística [Tesis para optar el Título Profesional de Licenciado en Psicología, Universidad de Lima]. Repositorio institucional de la Universidad de Lima. https://hdl.handle.net/20.500.12724/15121es_PE
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12724/15121
dc.description.abstractThe objective of this study was to explore the perceptions of elementary students about the art education they receive. For this reason, a qualitative approach of exploratory and descriptive character was used, as well as a phenomenological design where 12 children between 9 and 12 years of age were interviewed, who were attending primary education in regular basic schools in Lima. As part of the methodology, a semi-structured personal interview was used as the main information gathering strategy, along with two complementary activities solved by the children, that helped express their feelings in a more specific way. The study findings indicated that children can offer valuable information regarding their experiences at school with the art education they receive. Perceptions about art education were linked to the importance of these courses for their subjective well-being, their motivation, creativity, feelings of freedom, interpersonal relationships, identity and development of their skills and interests. Based on the findings, recommendations were made regarding the need to replicate the study in different educational contexts, as well as suggestions on what factors should be considered when implementing an appropriate arts education program.en_EN
dc.description.abstractEl objetivo del presente estudio fue explorar las percepciones de estudiantes de primaria acerca de la educación artística. Por este motivo, se utilizó un enfoque cualitativo de carácter exploratorio y descriptivo, y un diseño fenomenológico en donde se entrevistaron a 12 niños entre 9 y 12 años de edad, que se encontraban cursando la educación primaria en colegios privados de educación básica regular de Lima. Como parte de la metodología, se utilizó la entrevista personal semiestructurada como estrategia principal de recolección de información, junto con otras herramientas y actividades complementarias que facilitaron la expresión de los niños entrevistados. Los hallazgos del estudio indicaron que los niños pueden ofrecer información valiosa con respecto a sus experiencias en la educación artística que reciben. Las percepciones sobre la educación artística estaban vinculadas a la importancia que tienen estos cursos para su bienestar subjetivo, su motivación, su creatividad, sentimientos de libertad, relaciones interpersonales, identidad y desarrollo de sus habilidades e intereses. Sobre la base de los hallazgos, se hicieron recomendaciones en relación a la necesidad de replicar el estudio en diferentes contextos educativos, así como sugerencias acerca de qué factores deben considerarse al implementar un programa de educación artística idóneo.es_PE
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad de Lima
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.sourceRepositorio Institucional - Ulimaes_PE
dc.sourceUniversidad de Limaes_PE
dc.subjectPerception in childrenen_EN
dc.subjectArten_EN
dc.subjectEducation, primaryen_EN
dc.subjectPercepción en niñoses_PE
dc.subjectArtees_PE
dc.subjectEducación primariaes_PE
dc.subject.classificationPsicología / Psicología educativaes_PE
dc.titlePercepción de los niños de primaria sobre la Educación Artísticaes_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis
thesis.degree.disciplinePsicologíaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad de Lima. Facultad de Psicologíaes_PE
thesis.degree.levelTítulo Profesionales_PE
dc.type.otherTesis
thesis.degree.nameLicenciado en Psicologíaes_PE
dc.publisher.countryPE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00
renati.author.dni73612993
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8816-3469
renati.advisor.dni41505150
renati.jurorValle Vera, María Liliana
renati.jurorFlores Giles, Zoila Magaly
renati.jurorEsaine Suárez, Luis Alberto
renati.levelhttp://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesional*
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesis*
renati.discipline313016
ulima.catOI


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess