Reducing waiting times in geriatric hospitals through lean healthcare tools: a service model

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Date
2024Advisor(s)
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The purpose of this study is to demonstrate how Lean tools can be used to decrease waiting time for outpatients in a geriatric hospital. The study also evaluates the critical success factors of Lean implementation in the outpatient process. To achieve this, a three-phase service model was proposed, including problem analysis, implementation, and verification. The proposed solution includes the use of Standard Work, Kanban Board, and Poka-Yoke methodologies under the Lean Healthcare approach. The current and improved scenarios were simulated using the Arena software. The study's results showed that the implemented model improved patient satisfaction from 67.50% to 86.17%. This was due to a reduction in waiting time by 47%, total stay time by 44%, and an improvement in the registration process by 13%. This research shows how Lean Healthcare significantly reduces geriatric patient waiting times, which is crucial for this population. This will provide a foundation for this health sector, which has rarely used Lean Healthcare tools, and help administrators and managers in similar situations. El objetivo de este estudio es demostrar cómo pueden utilizarse las herramientas Lean para reducir el tiempo de espera de los pacientes externos en un hospital geriátrico. El estudio también evalúa los factores críticos de éxito de la aplicación de Lean en el proceso ambulatorio. Para ello, se propone un modelo de servicio en tres fases, que incluye el análisis del problema, la implementación y la verificación. La solución propuesta incluye el uso de las metodologías de Trabajo Estándar, Tablero Kanban y Poka-Yoke bajo el enfoque Lean Healthcare. Los escenarios actual y mejorado se simularon utilizando el software Arena. Los resultados del estudio mostraron que el modelo implantado mejoró la satisfacción de los pacientes del 67,50% al 86,17%. Esto se debió a la reducción del tiempo de espera en un 47%, del tiempo total de estancia en un 44% y a la mejora del proceso de registro en un 13%. Esta investigación muestra cómo Lean Healthcare reduce significativamente los tiempos de espera de los pacientes geriátricos, algo crucial para esta población. Esto proporcionará una base para este sector sanitario, que rara vez ha utilizado herramientas de Lean Healthcare, y ayudará a los administradores y gestores en situaciones similares.
Publisher
Universidad de LimaSubject
Collections
- Tesis [1167]

