Show simple item record

dc.contributor.advisorBusse Cárdenas, Peter
dc.contributor.authorLope Zamata, Erika
dc.date.accessioned2025-09-02T22:17:46Z
dc.date.available2025-09-02T22:17:46Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12724/23082
dc.description.abstractLa crisis sanitaria por el COVID-19 obligó a las universidades a adoptar la enseñanza virtual, afectando la experiencia estudiantil. Este estudio comparó la percepción de las clases virtuales entre alumnos de noveno y décimo ciclo de Arquitectura y Comunicación en una universidad privada durante 2020. Con enfoque cuantitativo y diseño transversal, se aplicó una encuesta Likert para evaluar cuatro dimensiones: diseño del curso, autonomía en el aprendizaje, clima estudiantil, e interacción con docentes y la plataforma Blackboard. Participaron 80 estudiantes (50 de Comunicación y 30 de Arquitectura). Ambos grupos valoraron la flexibilidad y el acceso a materiales, pero señalaron dificultades en concentración y motivación. Los estudiantes de Arquitectura mostraron mayor autonomía y claridad en los objetivos, mientras que los de Comunicación expresaron más necesidad de guía docente y apoyo en el uso de Blackboard. También percibieron un clima estudiantil menos favorable por la escasa interacción. El estudio destaca la necesidad de fortalecer la educomunicación virtual con estrategias adaptadas a cada disciplina y propone recomendaciones y futuras líneas de investigación sobre el aprendizaje remoto en la educación superior.es_PE
dc.description.abstractThe COVID-19 health crisis forced universities to suddenly adopt distance learning, impacting the student experience. This study compared the perception of virtual classes among ninth- and tenth-semester students from the Architecture and Communication faculties at a private university during 2020. Using a quantitative, cross-sectional design, a structured Likert-scale survey was applied to evaluate four dimensions: course design, learning autonomy, student climate, and interaction with instructors and the Blackboard platform. Eighty students participated (50 from Communication and 30 from Architecture). Both groups appreciated the flexibility and access to materials offered by virtual education but reported difficulties with concentration and motivation. Architecture students showed greater autonomy and clearer understanding of course objectives, while Communication students expressed a higher need for instructor guidance and training in using Blackboard. They also perceived a less favorable student climate due to limited interaction with teachers and peers. The study highlights the importance of strengthening virtual educommunication through strategies tailored to each discipline, and it offers practical recommendations and future research directions regarding remote learning in higher education.en_EN
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad de Lima
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectEnseñanza en líneaes_PE
dc.subjectEstudiantes universitarioses_PE
dc.subjectRelaciones profesor alumnoes_PE
dc.subjectEducación superiores_PE
dc.subjectTelecomunicaciones en la educación superiores_PE
dc.subjectCOVID-19es_PE
dc.titleEstudio sobre la percepción de las clases virtuales en los alumnos de dos carreras de una institución de educación superior durante la pandemia del Covid-19es_PE
dc.title.alternativeStudy on the perception of virtual classes among students of two degree programs at a higher education institution during the Covid-19 pandemicen_EN
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis
thesis.degree.levelTítulo profesional
thesis.degree.disciplineComunicaciónes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad de Lima. Facultad de Comunicación
dc.publisher.countryPE
dc.type.otherTesis
thesis.degree.nameLicenciado en Comunicación
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5570-1299
renati.discipline322026
dc.identifier.isni0000000121541816
renati.author.dni70057836
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesional*
renati.advisor.dni09858074
renati.jurorMateus Borea, Julio César
renati.jurorNajar Ortega, Rosario Beatriz
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesis*
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.08.00
ulima.catOI


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess