Lean-Kaizen operations model for improving intralogistics in a construction materials SME: a study from Peru

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Date
2025Advisor(s)
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The operational performance of construction material and hardware retail SMEs in Peru has long been constrained by inefficient logistics systems and inadequate process standardization. Previous research has offered theoretical models with limited empirical validation, especially in resource-constrained environments. This study addressed critical inefficiencies such as disorganized warehouses, extended picking and loading times, and high defect rates. It proposed a Lean-Kaizen operations model built on 5S, visual management, and standardized work practices. The implementation over four months resulted in measurable improvements, including a 26% increase in OTIF and a 63% reduction in defective materials. Search and loading times decreased by 33% and 36%, respectively, reflecting enhanced productivity and worker satisfaction. These results underline the model’s potential for transformative impact on operational efficiency. Academically, the study contributes practical evidence to the field of industrial engineering. Socioeconomically, it strengthens SME competitiveness. Further exploration is encouraged to adapt this framework across sectors and regions facing similar logistical challenges. El rendimiento operativo de las PYME minoristas de materiales de construcción y ferretería en Perú se ha visto limitado durante mucho tiempo por sistemas logísticos ineficientes y una estandarización inadecuada de los procesos. Las investigaciones anteriores han ofrecido modelos teóricos con una validación empírica limitada, especialmente en entornos con recursos limitados. Este estudio aborda ineficiencias críticas como almacenes desorganizados, tiempos prolongados de picking y carga, y altos índices de defectos. Propuso un modelo de operaciones Lean-Kaizen basado en las 5S, la gestión visual y las prácticas de trabajo estandarizadas. La implantación durante cuatro meses dio lugar a mejoras cuantificables, como un aumento del 26% en OTIF y una reducción del 63% en materiales defectuosos. Los tiempos de búsqueda y carga disminuyeron un 33% y un 36%, respectivamente, lo que refleja una mayor productividad y satisfacción de los trabajadores. Estos resultados subrayan el potencial del modelo para transformar la eficiencia operativa. Desde el punto de vista académico, el estudio aporta pruebas prácticas al campo de la ingeniería industrial. Desde el punto de vista socioeconómico, refuerza la competitividad de las PYME. Se anima a seguir explorando para adaptar este marco a otros sectores y regiones que se enfrentan a retos logísticos similares.
Publisher
Universidad de LimaSubject
Collections
- Tesis [1167]

