Enhancing operational efficiency in plastic manufacturing SMES through lean manufacturing and TPM: a case study

View/ Open
Descargar
(application/pdf: 348.6Kb)
(application/pdf: 348.6Kb)
Autorización
(application/pdf: 214.8Kb)
(application/pdf: 214.8Kb)
Reporte de Similitud
(application/pdf: 492.2Kb)
(application/pdf: 492.2Kb)
Date
2025Advisor(s)
Metadata
Show full item recordAbstract
This research proposes a comprehensive model that combines Lean Manufacturing and Total Productive Maintenance (TPM) methodologies in a company dedicated to marketing products that use recycled plastic as raw material. The model includes the implementation of 5S to organize the workplace, autonomous maintenance to train operators in routine maintenance tasks, and planned maintenance to enhance communication and efficiency. The implementation of the model resulted in significant improvements: the reprocessing rate for burning in the extruder decreased from 2.20% to 1.36%, Overall Equipment Efficiency (OEE) increased from 57.69% to 85.10%, the Mean Time to Repair (MTTR) was reduced from 5.31 hours to 2.69 hours, and downtime decreased from 9.45 minutes to 5.15 minutes. These results demonstrate the effectiveness of the model in improving production efficiency and reliability, leading to cost savings and increased competitiveness for the company. Esta investigación propone un modelo integral que combina las metodologías de Lean Manufacturing y Mantenimiento Productivo Total (TPM) en una empresa dedicada a la comercialización de productos que usan como materia prima plástico reciclado. El modelo incluye la implementación de 5S para organizar el lugar de trabajo, mantenimiento autónomo para capacitar a los operadores en tareas de mantenimiento rutinario y mantenimiento planificado para mejorar la comunicación y eficiencia.
La implementación del modelo resultó en mejoras significativas: la tasa de reprocesamiento por quemado en la extrusora disminuyó del 2,20 % al 1,36 %, la Eficiencia Global de Equipos (OEE) aumentó del 57,69 % al 85,10 %, el tiempo promedio de reparación (MTTR) se redujo de 5,31 horas a 2,69 horas y el tiempo de inactividad disminuyó de 9,45 minutos a 5,15 minutos. Estos resultados evidencian la eficacia del modelo para mejorar la eficiencia y confiabilidad en la producción, generando ahorros de costos y aumentando la competitividad de la empresa.
Publisher
Universidad de LimaSubject
Collections
- Tesis [1167]

