Show simple item record

dc.contributor.authorDelgado, Mónica
dc.contributor.other
dc.date.accessioned2017-04-27T20:58:03Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationDelgado, M. (2016). Ficciones y fricciones sobre imaginarios del mundo rural: los Andes en Los perros hambrientos de Luis Figueroa. Contratexto, (26), 117-131. Recuperado de https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/1333/1346es_ES
dc.identifier.issn1025-9945
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12724/3561
dc.description.abstractAs opposed to other Peruvian films, where the Andes appear showcased as a transit territory which must be fled, in Los Perros Hambrientos (1976), Cuzquean filmmaker Luis Figueroa shares a view of the mountains and fields as a political place of possibility and resistance against the landowner’s arrogance. While it dramatically differs from the original novel by Ciro Alegría, it also finds in the text the necessary basis to show the moral decadence of the landowner, to abandon the bucolic nostalgia and the animal parable of the text, and submerge itself in the savage dichotomies of rich man / poor man and peasant versus landowner.
dc.description.abstractA diferencia de otros filmes del cine peruano, en los que los Andes aparecen como un territorio de tránsito, del cual hay que huir, en Los perros hambrientos(1976), del cineasta peruano Luis Figueroa, se propone al campo y las montañas como entorno real de posibilidad y de resistencia ante la prepotencia del hacendado. Si bien difiere dramáticamente de lo esbozado en la novela de Ciro Alegría, Luis Figueroa encuentra en la narrativa el insumo necesario para mostrar la decadencia moral del latifundista, abandonar la nostalgia bucólica y la parábola animal del texto, y adentrarse en la dicotomía salvaje del hombre rico-hombre pobre, campesino versus hacendado.es_PE
dc.formatapplication/pdfes
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad de Lima
dc.relation.urihttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/article/view/1333/1346es
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.sourceRepositorio Institucional Ulima
dc.sourceUniversidad de Lima
dc.subjectEstudios de cine, radio y televisiónes_ES
dc.subjectCrítica cinematográfica
dc.subjectDirectores de cine
dc.subjectVida rural en películas cinematográficas
dc.subjectPerú
dc.subjectFilm, radio and television studies
dc.subjectFilm makers
dc.subjectFilm criticism
dc.subjectCountry life in motion pictures
dc.subject.classificationArte / Cinees
dc.titleFicciones y fricciones sobre imaginarios del mundo rural: los Andes en Los perros hambrientos de Luis Figueroaes_ES
dc.title.alternativeFiction and Friction on Imaginaries of the Rural World: the Andes in Luis Figueroa’s Los perros hambrientos
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.identifier.journalContratexto
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.eissn1993-4904


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess