Dynamic networks in early international agrobusiness
Resumen
This research aims to understand the benefits of networks, based on their origin, for the process of companies’ accelerated internationalization. The study adopts as a reference the emergence of Born Global enterprises, International New Ventures (INV), and the Networking approach. An inductive and interpretative method was applied, using in-depth interviews, triangulated with public documents about the studied companies. The research analyzed two companies oriented to international markets since their establishment. The interviews’ transcripts were analyzed using matrices elaborated throughout the study, which were interrelated with the elements of early international business, identified in the interviewees’ responses. The analysis allowed the development of a chronology of the cases, and the networks’ origin, benefits, and strategies related to the accelerated internationalization model were identified. The results showed a diverse typology of networks by origin: family, previous work experience, academic (Undergraduate and Graduate), events, institutional (public and private), and partners. These networks promote the process of accelerated internationalization with: contacts, emotional support, knowledge (lessons, experiences, among others), resources (monetary and non-monetary), forming teams and networking, which are elements of the Born Global and INV companies. The research concludes that the scenario of products with low local demand and niches in the international markets form an appropriate context for the emergence of Born Global or INVs, and that networks in the first stage (even before the companies foundation) guide the internationalization strategies. These strategies support the growth and evolution of networks the company is connected to throughout its development process. La presente investigación se orienta a comprender los beneficios que generan las redes según su origen en el proceso de internacionalización acelerado de los emprendimientos. Se tomó como referencia el surgimiento de Born Global, International New Venture (INV) y el enfoque de
Networking. Se aplicó un método inductivo e interpretativo mediante la técnica de entrevistas en profundidad, triangulada con información
pública disponible. Se seleccionó dos empresas con orientación a los mercados internacionales, desde sus primeros años de creación. Se
analizaron los transcripciones mediante matrices, que se interrelacionaron con los constructos identificados en los entrevistados. El análisis
permitió la elaboración de una cronología de los casos para luego identificar a las redes por origen, beneficios y estrategias que se relacionan
con el modelo de internacionalización acelerado. Los resultados mostraron una tipología diversa de redes por origen: familiares, experiencia
de trabajo previa, académicas (pre-grado y post-grado), eventos, institucionales (públicos y privados) y socios, que promueven el proceso de
internacionalización acelerado con: contactos, soporte emocional, conocimiento (lecciones, experiencias, entre otros), recursos (monetario
y no monetario), confirmación de equipos y contactos (más redes), en los factores del modelo de Born Global y International New Venture.
La investigación concluye que los productos con baja demanda local y con nichos de mercado internacionales son un contexto adecuado
para el surgimiento de Born Global o International New Venture, y que las redes en la etapa de pre – fundación orientan la estrategia de
internacionalización, y estas a su vez guían el crecimiento y evolución de las redes en las etapas del proceso emprendedor.
Cómo citar
Mendez Lazarte, C. (2019). Dynamic networks in early international agrobusiness. Cadernos Ebaper, 17(3), 639-655. http://dx.doi.org/10.1590/1679-395174077xEditor
Escola Brasileira de Administração Pública e de EmpresasCategoría / Subcategoría
Ciencias empresariales y económicas / AdministraciónTemas
Revista
Cadernos EBAPE.BRColeccion(es)
- Marketing [19]
El ítem tiene asociados los siguientes ficheros de licencia: