Matices del feminismo: Estrategias y colores del discurso feminista en Instagram
View/ Open
Matices-feminismo-estrategias.pdf
(application/pdf: 4.860Mb)
(application/pdf: 4.860Mb)
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
The objective of this investigation is centered on the identification, analisis and
comparison of the feminist discourse that has been spread on the social network:
Instagram. The methodology used is virtual ethnography, through which monitoring and following took place for the three influencer accounts @empoderadamente_pe, @rominacastrosexologia y @corazónconleche. The interactions maintained
with the users through comments and “likes” were gathered and the content of
the posts with most engagement, its tags and main topics were analyzed, for a
posterior categorization within the waves of feminism, according to the strategy
selected and utilized in the elaboration of the discourse.
In the results, the tendency of the use of the color pink and similar tones was
recognised, as a way of re-signifying to connect with women in a dispersed environment. The topics addressed vary between the three users, according to the
branch or type of feminism desired to develop. The most used formats are illustrations and the approach given by the posts tends to inform or share a reflection that
incites a behavioural change.
To conclude, it was discovered that the feminist discourse within Instagram
tends to form on the base of the same conceptual center, which takes women as protagonists and intends to empower her through content spread as illustrations,
which resignify what is understood as femenine through the color pallet. It was
also observed that influencers allocate their own discourse, that is portrayed using
diverse strategies. That is the reason why it is not possible to catalog all of the accounts inside the fourth feminist wave. El objetivo de la presente investigación se centra en la identificación, análisis y
comparación del discurso feminista difundido en la red social Instagram. La metodología empleada es una etnografía virtual mediante la cual se dio seguimiento
a las cuentas de tres influencers @empoderadamente_pe, @rominacastrosexologia y @corazónconleche. Se recogió las interacciones que han mantenido con los
usuarios mediante comentarios y “me gusta”. También se ha analizado el contenido
de los posts que han generado mayor engagement, así como las menciones y temas tratados, para posteriormente categorizarlos dentro de las olas del feminismo según la estrategia empleada en la elaboración del discurso.
Dentro de los resultados se reconoció que existe una tendencia a emplear el color
rosado como medio resignificador para conectar con las mujeres en un ambiente
disperso. Los temas abordados varían entre las tres usuarias según la rama o tipo
de feminismo que se quiera desarrollar. Por su parte, el formato más utilizado es
el de ilustración. Y el enfoque que se le suele dar a las publicaciones tiende a buscar informar o compartir una reflexión que incite a un cambio de comportamiento.
Como conclusión, se descubrió que el discurso feminista dentro de Instagram
tiende a partir de un mismo centro conceptual, el cual toma a la mujer como protagonista y busca empoderarla mediante contenido difundido por ilustraciones, que resignifican lo que se entiende como femenino mediante la paleta de colores. A su
vez, se observó que las influencers le adjudican su propio discurso, que trabajan
mediante diversas estrategias. Es por ello que no se puede catalogar a todas dentro de la cuarta ola feminista.
How to cite
Chávez, G., Del Pozo, F. y Vargas, L. (2021). Matices del feminismo: Estrategias y colores del discurso feminista en Instagram. En Universidad de Lima, Facultad de Comunicación (Ed.), Concurso de Investigación en Comunicación: trabajos ganadores (14.a ed., pp. 203-268). Universidad de Lima.Publisher
Universidad de Lima, Facultad de ComunicaciónCategory / Subcategory
Pendiente / PendienteSubject
Collections
- Comunicación [62]
The following license files are associated with this item: