Banca non lending
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2023Asesor(es)
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Within the Peruvian financial system, the current Commercial Banking2 market is very competitive. Different entities seek to capture the largest number of business clients (large,
medium, mid-market and businesses) to be able to provide facilities through financing, cash management operations, leasing, exchange rate operations and other appropriate financial
transactions. to the market and the needs. The main business of commercial banking is to provide loans, the return would be based on the returns generated by working capital and
transaction flow. A segment of commercial banking clients that, to date, has not been served by the financial system, are those companies with surpluses, those that have liquidity in their accounts.
This is due to the fact that they have their own resources or because they operate with the resources of their parent company. This means that loans, financing or some form of external
leverage are not essential, a situation that leads to this type of client not being the focus of attention of bank officials.
However, it opens up a possibility to generate a new business model for corporate -through non-financial operations such as the exchange rate, collection, correspondent services, bill collection, supplier payment, payroll payment, tax payment, among other transactions where the risk is nil and operating costs are very low. The implementation of this system would generate profitability for corporate banking where it is applied with an internal rate of return of
up to 44 %. En el sistema financiero peruano, la banca comercial1 es muy competitiva. Distintas entidades financieras buscan la captación de la mayor cantidad de clientes empresariales (grandes,
medianas, mid-market y negocios) para darles facilidades a través de financiamientos, operaciones de cash management, leasing, operaciones de tipo de cambio y demás
transacciones financieras acordes al mercado y a las necesidades. El giro principal de la banca comercial es proveer de préstamos, y el retorno estaría basado en las comisiones generadas por
capital de trabajo y flujo transaccional. Un segmento de clientes en banca comercial a los que, a la fecha, no se les brinda el servicio debido son aquellas empresas superavitarias, es decir que tienen una liquidez en
cuentas. Esto a raíz de que cuentan con sus propios recursos o porque operan con los recursos de su casa matriz. Ello genera que no sean indispensables los préstamos, financiamientos o
alguna forma de apalancamiento externo, situación que conduce a que este tipo de cliente no sea foco de atención de los funcionarios de banca.
Sin embargo, abre una posibilidad para formar un nuevo modelo de negocio para la banca empresarial denominado banca non lending, la cual busca generar rentabilidad sin riesgo a través de operaciones no financieras, como el tipo de cambio, la recaudación, servicios de corresponsalía, cobranza de letras, pago a proveedores, pago de planillas, pago de impuestos,
entre otras transacciones en las que el riesgo es nulo y los costos operativos son muy bajos. La
implementación de este sistema traería rentabilidad a la banca comercial donde se aplique con una tasa interna de retorno de hasta 44 %.
Cómo citar
Bellido Arenas, G.J., & Mac Pherson, T. B. (2023). Banca non lending [Trabajo de investigación para optar el grado académico de Maestro en Administración y Dirección de Negocios, Universidad de Lima]. Repositorio Institucional de la Universidad de Lima. HandleEditor
Universidad de LimaColeccion(es)