Show simple item record

dc.contributor.advisorFlores Giles, Zoila Magaly
dc.contributor.authorOrezzoli Mongrut, Franco Alberto
dc.contributor.authorVillavicencio Garcia, Jorge Guillermo
dc.date.accessioned2024-05-31T15:51:12Z
dc.date.available2024-05-31T15:51:12Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationOrezzoli Mongrut, F. A., & Villavicencio Garcia, J. G. (2024). Efectividad de la terapia cognitivo conductual focalizada en el trauma para el trastorno de estrés postraumático en niños y adolescentes [Trabajo de suficiencia profesional para optar el Título Profesional de Licenciado en Psicología, Universidad de Lima]. Repositorio Institucional de la Universidad de Lima. https://hdl.handle.net/20.500.12724/20482es_PE
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12724/20482
dc.description.abstractPost-traumatic stress disorder (PTSD) in children and adolescents is a global public health problem. The aim of this review was to evaluate the evidence on the effectiveness of Trauma-Focused Cognitive Behavioral Therapy (TF-CBT) for PTSD in children and adolescents. A systematic search was conducted in databases such as Scopus and Web of Science from which 7 randomized controlled trials and 3 quasi-experimental trials published between 2010 and 2024 were extracted as a sample. These investigations examined TF-CBT in children between the ages of 3 and 17 years with a diagnosis or symptoms of PTSD. The total number of participants was n=1011 participants. Results indicate that TF-CBT achieves significant reductions in reexperiencing, avoidance, and arousal symptoms with medium to large effect sizes (d=0.51-2.64). Improvements were also found in comorbidities such as depression, anxiety, behavior, and parental impact. Therapeutic benefits were maintained at medium-term follow-up. TF-CBT appears as an effective and recommendable first-line treatment for children and adolescents with PTSD in various contexts. More studies are needed on its relative effectiveness versus other interventions.en_EN
dc.description.abstractEl trastorno de estrés postraumático (TEPT) en niños y adolescentes es un problema de salud pública a nivel global. El objetivo de esta revisión fue evaluar la evidencia sobre la efectividad de la Terapia Cognitivo Conductual Focalizada en el Trauma (TCC-FT) para el TEPT en niños y adolescentes. Se realizó una búsqueda sistemática en bases de datos como Scopus y Web of Science de donde se extrajeron como muestra 7 ensayos controlados aleatorios y 3 cuasiexperimentales publicados entre el 2010 y 2024. Estas investigaciones examinaron la TCC-FT en niños entre los 3 y 17 años con diagnóstico o síntomas de TEPT. El número total de participantes fue de n=1011 participantes. Los resultados indican que la TCC-FT logra reducciones significativas en síntomas de reexperimentación, evitación y activación con tamaños del efecto medianos a grandes (d=0.51-2.64). Se encontraron también mejoras en comorbilidades como depresión, ansiedad, conducta e impacto en padres. Los beneficios terapéuticos se mantuvieron en seguimientos de mediano plazo. La TCC-FT aparece como un tratamiento eficaz y recomendable como primera línea para niños y adolescentes con TEPT en diversos contextos. Se necesitan más estudios sobre su efectividad relativa frente a otras intervenciones.es_PE
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad de Lima
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.sourceRepositorio Institucional. Ulima
dc.sourceUniversidad de Lima
dc.subjectEstrés postraumáticoes_PE
dc.subjectAdolescenteses_PE
dc.subjectTerapia cognitivaes_PE
dc.subjectPost-traumatic stress disorderen_EN
dc.subjectTeenagersen_EN
dc.subjectCognitive therapyen_EN
dc.titleEfectividad de la terapia cognitivo conductual focalizada en el trauma para el trastorno de estrés postraumático en niños y adolescenteses_PE
dc.title.alternativeEffectiveness of trauma-focused cognitive behavioral therapy for post-traumatic stress disorder in children and adolescentsen_EN
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis
thesis.degree.disciplinePsicologíaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad de Lima. Facultad de Psicologíaes_PE
thesis.degree.levelTítulo profesionales_PE
dc.type.otherTrabajo de suficiencia profesional
thesis.degree.nameLicenciado en Psicologíaes_PE
dc.publisher.countryPE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00
renati.author.dni74200246
renati.author.dni74299195
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7572-7015
renati.advisor.dni16165955
renati.jurorYoshida Goto, Erika
renati.jurorGrieve Ramirez Gastón, Jessica Alicia
renati.jurorSolano Melo, Cristian Alfonso
renati.levelhttp://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesional*
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#trabajoDeSuficienciaProfesional*
renati.discipline313016
ulima.cat009
dc.identifier.isni121541816


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess