4. En conferencias y otros eventos: Recent submissions
Now showing items 161-180 of 268
-
Tawa Pukllay Proof: New Method for Solving Arithmetic Operations with The Inca Yupana Using Pattern Recognition and Parallelism
(IEEE, 2022)Acceso restringidoYupana is an Inca device used for arithmetic operations. This article describes a new arithmetical system: Tawa Pukllay (TP), where arithmetic operations do not require mental calculations: no carries, no borrows, no ... -
Source to source compiler for the automatic parallelization of JavaScript code
(IEEE, 2021)Acceso restringidoThis work focuses on the development of a source-to-source compiler for the automatic parallelization of JavaScript code. The proposed compiler transforms the input code to an AST (Abstract syntax tree). Afterward, we ... -
Teaching of the Yupana with the Tawa Pukllay method for developing the Computational Thinking in children
(IEEE, 2022)Acceso restringidoThe present research aimed to assess if the teaching of the Yupana using the Tawa Pukllay method developed by Prem [16] enables to develop the computational thinking (CT) in children of 10 and 11 years old. For this purpose, ... -
Model Comparison for the Classification of Comments Containing Suicidal Traits from Reddit via NLP and Supervised Learning
(Springer, 2022)Acceso restringidoIn recent years, suicide has become one of the most critical issues regarding public health between teenagers and adults. On the other hand, the growth and wide-spread of social networks and mobile devices have allowed us ... -
Crack Detection in Oil Paintings Using Morphological Filters and K-SVD Algorithm
(Springer, 2022)Acceso restringidoCracks in oil paintings constitute an undesirable but unavoidable effect of time, deteriorating the painting quality. This work proposes a crack detection method that supports the physical restoration process of the artworks, ... -
Aplicación móvil para gamificar el aprendizaje de zampoña en niños y adolescentes mediante la detección de notas musicales
(Universidad de Lima, 2021)Acceso abiertoEl presente trabajo pretende mejorar el proceso de aprendizaje musical de zampoña en niños y adolescentes mediante la implementación de una aplicación móvil para iOS que incorpore técnicas de gamificación para motivar y ... -
Monitoreo basado en visión computacional de aves en peligro de extinción de la reserva Pantanos de Villa
(Universidad de Lima, 2021)Acceso abiertoLos gobiernos, junto con numerosas organizaciones de conservación, trabajan para proteger las aves, en especial en las reservas naturales como los Pantanos de Villa, Perú. Sin embargo, sus poblaciones están descendiendo a ... -
Aplicación de aprendizaje por refuerzo para el estacionamiento automático de un automóvil en un ambiente simulado
(Universidad de Lima, 2021)Acceso abiertoEn el presente trabajo se propone una solución de aprendizaje por refuerzo para efectuar el estacionamiento perpendicular automático en un vehículo de cuatro ruedas. Se centra en diseñar una función de recompensas que es ... -
Comparison of Supervised Learning Models for the Prediction of Coronary Artery Disease
(Association for Computing Machinery, 2021)Acceso abiertoCardiovascular diseases and Coronary Artery Disease (CAD) are the leading causes of mortality among people of different ages and conditions. The use of different and not so invasive biomarkers to detect these types of ... -
The EU Trustworthy Artificial Intelligence: How the EU Wants to Regulate the Artificial Intelligence Practices
(Universidad de Lima, 2021)Acceso abiertoThe European Union (EU) recently proposed in April 2021 an Artificial Intelligence legal framework. The EU highlights the advantages of using Artificial Intelligence (AI) especia-lly in prediction, optimizing operations, ... -
Análisis comparativo de métodos de machine learning para clasificar opiniones sobre el servicio de restaurantes peruanos en Facebook
(Universidad de Lima, 2021)Acceso abiertoLas opiniones de los clientes sobre servicios en redes sociales son vitales para las empresas debido a que se pueden utilizar para mejorar y potenciar las oportunidades de negocio si los comentarios pueden analizarse a ... -
Gamit!: Plataforma para la gamificación basada en un sistema de recompensas para estudiantes universitarios
(Universidad de Lima, 2022)Acceso abiertoLa gamificación es una técnica que permite utilizar en distintos contextos las que se presentan en los juegos. En la actualidad, existen varias iniciativas para aplicarla en contextos educativos, las cuales buscan impactar ... -
Desafíos del aprendizaje profundo en la visión por computador
(Universidad de Lima, 2022)Acceso abiertoLa visión por computador es un área de estudio en la inteligencia artificial que se enfoca en el desarrollo de técnicas computacionales para percibir el mundo a través de entradas visuales, como videos o imágenes. El ... -
Venciendo los desafíos para la inclusión de mujeres en STEM
(Universidad de Lima, 2022)Acceso abiertoLos cambios disruptivos en organizaciones y sociedades originados en áreas como la tecnología, economía y medioambiente desafían la flexibilidad de empresas e instituciones. En este contexto, se ha incrementado la demanda ... -
SER0 Tawa Pukllay: sistema educativo remoto online/offline
(Universidad de Lima, 2022)Acceso abiertoLa recuperación del conocimiento matemático inca a través del método Tawa Pukllay es un recurso de la alternancia semiótica que facilita el aprendizaje de la aritmética básica. Paralelamente, la educación rural presenta ... -
Phishing video game to validate the principles of persuasion in university students
(Association for Information Systems, 2021)Acceso restringidoPhishing is a social engineering procedure in which a malicious actor impersonates a trusted third party with the intention of tricking the user into disclosing confidential information. Research on social engineering has ... -
Experiencias urbanas para todos: Inclusión en la ciudad.
(2021)Cuando hablamos de arquitectura y desigualdad tendemos a pensar, por lo general, en las diferencias físicas, por tanto, tangibles y visibles que existen en los edificios como obra terminada o en cómo se organizan y crecen ... -
The use of artificial intelligence to identify objects in a construction site
(Universidad de Lima, 2021)Acceso abiertoThe construction industry invests a large amount of effort and resources in construction processes such as the follow-up, control, and monitoring of construction works, which, compared to other areas, present a low level ... -
Cyberactivism, Facebook self-efficacy and collective action among peruvian students
(IEEE, 2021)Acceso restringidoThe relationship between cyberactivism and collective action has been widely studied. However, there is questioning on how online activism can lead to offline initiatives. The present study proposes that the relationship ... -
Blockchain and smart contract for donation traceability
(IEEE, 2021)Acceso restringidoIt has been observed that an organization that administers donations has problems controlling the flow of incoming and outgoing donations, as it does not have an accurate record of how many donations come in, how many go ...