Relación entre satisfacción laboral y síndrome de burnout en docentes de colegios
View/ Open
Trabajo
(application/pdf: 662.0Kb)
(application/pdf: 662.0Kb)
Date
2021Author(s)
Advisor(s)
Metadata
Show full item recordAbstract
In the last 20 years, about 30% of teacher suffer from burnout; being the working conditions being the working conditions, the overload of students in the classroom,
coordinating with their classmates curriculum issues, and taking work home the causes of this. This leads to the emotional condition of the teachers being affected, affecting the teaching – learning process and its quality, since the interaction with the student becomes
distant. The variables to be analyzed are job satisfaction and burnout syndrome; therefore, the objective of this work is to study the relationship between burnout and job satisfaction in public and private school teachers who teach at the primary and secondary level, by means of a systematic review of eight articles, which were selected through the PRISMA guidelines and the databases consulted were Scielo, Proquest and Scopus. It is found that there is a negative correlation between both variables. In the findings, job satisfaction will be affected according to the subject they teach due to the demand of parents; as well as public school teachers show a lower level of job satisfaction, which is why they are more likely to suffer from burnout. Likewise, there is significance. Likewise, there is significance between the amount of work experience and job satisfaction and burnout. On the other hand, no relationship was found between the variables and age. In conclusion, it has been found that the job satisfaction variable predicts burnout and is also a protective variable, hence its negative correlation. En los últimos 20 años, cerca del 30% de los profesores sufre de burnout; siendo las
condiciones laborales, la sobrecarga de alumnos en el aula, coordinar con los compañeros
temas de la currícula, y llevar trabajo a casa, las causas de ello. Lo que conlleva a que la
condición anímica de los profesores se vea afectada repercutiendo en el proceso de
enseñanza – aprendizaje y en la calidad de la misma, ya que la interacción con el alumno
se vuelve distante. Las variables a analizar son satisfacción laboral y síndrome de
burnout; por lo que el objetivo de este trabajo es estudiar la relación entre ambas en
profesores de colegios públicos y privados que enseñan en nivel primaria y secundaria,
mediante la elaboración de una revisión sistemática de ocho artículos, los cuales fueron
seleccionados mediantes los lineamientos PRISMA y las bases de datos consultadas
fueron Scielo, Proquest y Scopus. Se encuentra que existe una correlación negativa entre
ambas variables. Asimismo, la satisfacción laboral se verá afectada según la materia que
enseñan debido a la demanda de los padres de familia; así como los profesores de colegios
públicos muestran un menor nivel de satisfacción laboral, por lo que son más propensos
a sufrir de burnout. Además, existe significancia entre experiencia laboral, satisfacción
laboral y burnout. Por otro lado, no se ha encontrado relación entre las variables y la edad.
En conclusión, se ha encontrado que la variable de satisfacción laboral predice el burnout
y es una variable protectora también, por ello su correlación negativa.
How to cite
Villanueva Laos, A. T. L. (2020). Relación entre satisfacción laboral y síndrome de burnout en docentes de colegios [Trabajo de suficiencia profesional para optar el Título Profesional de Licenciado en Psicología, Universidad de Lima]. Repositorio institucional de la Universidad de Lima. https://hdl.handle.net/20.500.12724/13236Publisher
Universidad de LimaCategory / Subcategory
Psicología / Psicología clínicaSubject
Collections
The following license files are associated with this item: