Show simple item record

dc.contributor.advisorNaraza Jiménez, Ángela María
dc.contributor.authorQuispe Becerra, Fabiola
dc.date.accessioned2022-05-17T20:51:41Z
dc.date.available2022-05-17T20:51:41Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationQuispe Becerra, F. (2022). La comprensión lectora en Braille y los procesos psicológicos en personas con discapacidad visual [Trabajo de suficiencia profesional para optar el Título Profesional de Licenciado en Psicología, Universidad de Lima]. Repositorio institucional de la Universidad de Lima.https://hdl.handle.net/20.500.12724/15818es_PE
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12724/15818
dc.description.abstractIn recent years, the number of studies on the comprehension and speed of reading in braille has increased, from a cognitive approach, in order to improve the quality of life, and educational inclusion of people with visual disabilities. The objective of the systematic review was to identify the relationship of psychological functions in the process of reading comprehension in braille in people with visual disabilities. The study compilation was carried out according to the PRISMA guide (Page et al., 2021) located in the EBSCO, SCOPUS and PUBMED databases; where 10 investigations were collected, after excluding certain pre-established criteria. The result indicates the evidence that psychological processes are related to better reading comprehension performance in people with visual disabilities; however, there is no comprehensive view of the psychological processes for the development of reading. In conclusion, psychological functions have a positive relationship in the process of reading comprehension in braille in people with visual disabilities, but more research is required from a comprehensive approach.en_EN
dc.description.abstractEn los últimos años se ha incrementado el número de estudios sobre la comprensión y rapidez de lectura en braille, desde un enfoque cognitivo, con la finalidad de mejorar la calidad de vida, e inclusión educativa de personas con discapacidad visual. El objetivo de la revisión sistemática fue identificar la relación de las funciones psicológicas en el proceso de la comprensión lectora en braille en personas con discapacidad visual. La recopilación de estudio se efectuó en función de la guía PRISMA (Page et al., 2021) ubicado en las bases de datos EBSCO, SCOPUS y PUBMED; donde se recopiló 10 investigaciones, luego de excluir ciertos criterios preestablecidos. El resultado indica la evidencia de que los procesos psicológicos si están relacionados con mejores desempeños de comprensión lectora en personas con discapacidad visual; sin embargo, no hay una visión integral de los procesos psicológicos para el desarrollo de la lectura. En conclusión, las funciones psicológicas tienen una relación positiva en el proceso de la comprensión lectora en braille en personas con discapacidad visual, pero se requiere de mayores investigaciones desde un enfoque integral.es_PE
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad de Lima
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.sourceRepositorio Institucional - Ulimaes_PE
dc.sourceUniversidad de Limaes_PE
dc.subjectSistema Braillees_PE
dc.subjectComprensión lectoraes_PE
dc.subjectPersonas con discapacidad visuales_PE
dc.subjectDesarrollo cognitivoes_PE
dc.subjectBlind-Printing and writing systemses_PE
dc.subjectReading comprehensiones_PE
dc.subjectPeople with visual disabilitieses_PE
dc.subjectConstructivism (Education)es_PE
dc.subject.classificationPsicología / Psicología clínicaes_PE
dc.titleLa comprensión lectora en Braille y los procesos psicológicos en personas con discapacidad visuales_PE
dc.title.alternativeBraille reading comprehension and psychological processes in people with visual impairmenten_EN
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis
thesis.degree.disciplinePsicologíaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad de Lima. Facultad de Psicologíaes_PE
thesis.degree.levelTítulo profesionales_PE
dc.type.otherTrabajo de suficiencia profesional
thesis.degree.nameLicenciado en Psicologíaes_PE
dc.publisher.countryPE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00
renati.author.dni77205205
renati.jurorNaraza Jiménez, Ángela María
renati.jurorCueva Rojas, Manuel Eduardo
renati.jurorCalderón Elías, Ana Maria
renati.levelhttp://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesional*
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#trabajoDeSuficienciaProfesional*
renati.discipline313016
ulima.catOI


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess