Comunicación intercultural en el aprendizaje de lenguas extranjeras: la comunidad virtual “Los Suecañoles”
View/ Open
Descargar
(application/pdf: 2.293Mb)
(application/pdf: 2.293Mb)
Date
2022Author(s)
Advisor(s)
Metadata
Show full item recordAbstract
This research is based on the analysis of the cultural manifestations of a community of Spanish-speakers gathered on the platform called “Los Suecañoles” with the aim of learning Swedish and migrating or settling in Sweden. The group was founded in 2016 and its main communication channels are Facebook and WhatsApp. The research finds that besides learning the language, users exchange a series of information and experiences about their countries of origin, establishing an intercultural network of communication. The methodology used was of qualitative character with an exploratory-descriptive type. In-depth interviews were conducted that included criteria on intercultural competences based on chapter 5 of the document "Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching and Assessment" of the European Council (2001). The research highlights the importance of intercultural communication through the development of intercultural skills which are advantageous for learning a foreign language and for the development of our capabilities as global citizens. La presente investigación está basada en el análisis de las manifestaciones culturales de una comunidad de estudiantes hispanohablantes, reunida en la plataforma denominada “Los Suecañoles”, con el objetivo de aprender sueco y migrar o radicar en Suecia. El grupo se fundó en el 2016 y sus principales canales de comunicación son las redes sociales Facebook y WhatsApp. La investigación descubre que además de aprender el idioma, los usuarios intercambian una serie de información y vivencias sobre sus países de origen, estableciendo una red intercultural de comunicación. La metodología empleada fue de carácter cualitativo de tipo exploratorio-descriptivo. Se realizaron entrevistas a profundidad que incluyen criterios sobre las competencias interculturales basados en el capítulo 5 del documento “Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: Aprendizaje, Enseñanza y Evaluación” del Consejo Europeo (2001). La investigación destaca la importancia de la comunicación intercultural a través del desarrollo de las competencias interculturales, las cuales son ventajosas para el aprendizaje de una lengua extranjera y para el desarrollo de nuestras capacidades como ciudadanos globales.
How to cite
Suarez Vargas, L. F. (2022). Comunicación intercultural en el aprendizaje de lenguas extranjeras: la comunidad virtual “Los Suecañoles” [Tesis para optar el Título Profesional de Licenciado en Comunicación, Universidad de Lima]. Repositorio Institucional de la Universidad de Lima. https://hdl.handle.net/20.500.12724/15983Publisher
Universidad de LimaCategory / Subcategory
Comunicación / Comunicación para el desarrolloSubject
Collections
- Tesis [161]
The following license files are associated with this item: