Data on the Facebook marketing strategies used by fast-food chains in four Latin American countries during the COVID-19 lockdowns
Resumen
Objectives: During the COVID-19 pandemic, most countries implemented lockdowns that motivated changes in the dietary patterns, physical activity, and body mass index (BMI) of consumers worldwide, as well as the emergence of new food marketing strategies in social media. We sought to design and validate a methodology for monitoring and evaluating the Facebook marketing strategies of multinational fast-food chains in response to the COVID-19 pandemic. Data description: We developed three datasets. First, a dataset with the Uniform Resource Locators (URLs) of 1015 Facebook posts of five fast-food chains present in Argentina, Bolivia, Guatemala, and Peru. Second, a dataset of 106 content-analyzed posts we used in a pilot to determine intercoder reliability using statistical tests. Third, a dataset of a final sample of the 1015 content-analyzed posts that we used to determine the variables most frequently used. Following a mixed-methods approach, we developed 29 variables that recorded general information, as well as the marketing strategies we identified in the posts, including 14 COVID-19 specific variables. These data should help to monitor the social media marketing strategies that fast-food chains have introduced during the COVID-19 lockdowns, thus providing initial evidence about how they could be contributing to an unhealthy food environment.
Cómo citar
Rozas, L., Castronuovo, L., Busse, P., Mus, S., Barnoya, J., Garrón, A., Tiscornia, M. V. & Guanieri, L. (2021). Data on the Facebook marketing strategies used by fast-food chains in four Latin American countries during the COVID-19 lockdowns. BMC Research Notes, 14(1). https://doi.org/10.1186/s13104-021-05870-8Editor
BioMed Central LtdTemas
Revista
BMC Research NotesISSN
1756-0500Coleccion(es)
- Comunicación [99]
- Investigadores externos [101]
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o temas.
-
Estudio de caso: manejo adecuado del marketing comunicacional en Business Solution Consultores S. A.C.
Guevara Terrones, María del Carmen (Universidad de Lima, 2018)Acceso abiertoEl presente trabajo ha sido elaborado para desarrollar un caso que describe el problema persistente que tiene la consultora B.S. Consultores. Esta empresa tiene un manejo casi nulo de la gestión comunicacional con sus ... -
Estrategias de Lead Nurturing para el proceso de servucción digital
Schwarz Díaz, Max (Universidad de Lima, 2018)Acceso abiertoPlantea las principales estrategias de Lead Nurturing aplicadas al sector servicios digitales, indicando las etapas del proceso, sus componentes y actividades principales, así como los métodos y herramientas más utilizadas ... -
Análisis de la metodología del Inbound Marketing y su efecto en el proceso de compra de los buyers de backpacker hostels de Miraflores (2015-2017)
Castro Pinto, Rocío Alejandra (Universidad de Lima, 2018)Acceso abiertoEl Inbound Marketing ha reformado el modo en cómo una empresa se relaciona con el consumidor final a través de internet. El presente artículo analiza desde el 2015 y con la óptica del Inbound Marketing el efecto en el ...